Moderne hjemmelavet facadedør

Jeg skal til og igang med et projekt, som jeg ikke har lavet/set siden min farfar for mange år siden da jeg var en lille dreng viste mig hvordan man gjorde.

Jeg skal have lavet mig en ny facadedør til min kælder. Den vil ikke blive udsat for direkte regn, men fugt påvirkning vil der være, ligesåvel som en begrænset sandsynlighed for både oversvømmelse og indbrud. Døren skal derfor slutte nogenlunde tæt, og laves delvist som en sikkerhedsdør.
I vores moderne tider og med moderne bygge materialer, så havde jeg tænkt på om der måske var nogen nyudvikling på denne front. Jeg har derfor nogle spørgsmål som jeg håber på at der er nogen derude der kan svare på.

Først og fremmest: Hvordan laver man en 4 eller 10 punkts lås ? Jeg havde regnet med at kunne nøjes med at lægge en 2mm stål plade i karm og dør kanten, samt lidt i midten til forstærkning. Essentielt set en gammeldags tremmedør med lidt træ udenpå.
Herudover, er det ok at snyde og bruge MDF og en overfræser til de kosmetiske ydre lag ? Hvis der nu bliver lakeret inden montering, så burde fugten vel ikke kunne trænge ind i MDF'en ? Og hvad isolerer man bedst med i midten ? Jeg har selv overvejet lidt tynd EPS da det er noget lettere at arbejde med.
Og sidst men ikke mindst, jeg har lært at man skal lave en yderkarm af eg... Er det skadig relevant information eller er der kommet ny viden til siden ? Er det ok at bruge fyr (som jo er noget billigere i dagens danmark) ?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja det meste af hvad du skriver ved jeg ikke noget om, men er da interesseret i at høre mere om projektet! Karmen har man nu da så vidt jeg ved altid lavet i fyr, det er kun bundstykket der traditionelt er lavet i eg. Find noget fyrtræ der har tætte åre, de kalder det paradigma sortering, hvor der er krav til tætheden af årringene.

Held og lykke med projektet!

Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis