Varmeleg - Vil dette virke?

Hej!

Jeg har krybdyr.. nærmere betegnet slanger og har tænkt mig at eksperimentere lidt med at installere "gulvvarme" i deres terrarie :P

Jeg har tænkt mig at bruge 6 eller 8mm pvc rør (det man kan købe til "hovsa" løsninger til gulvvarme hvor det ikke må fylde i højden)

Grunden til det er, at det koster en arm i el at holde det varmt hos dem :)

Ovenpå slangerne inden i kommer et stykke vinyl som også går op af siderne og som bliver svejst i hjørner og kanter

Men min store hovedpine er at jeg ikke tror min plan vil virke:

Jeg har fjernvarme men jeg tror ikke der vil komme flow i pvc slangerne... er det ikke rigtigt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh det er nok ikke løsningen, men du kan få sådan nogle elektriske måtter til at støbe ned i gulve, ja jeg tror endda de blot kan lægges under et parketgulv. Så mon ikke det var løsningen, de er også thermostat styrede.
jeg har elvarme hos dem nu.. man kan få måtter til formålet i alle mulige størrelser :) Men jeg tænkte lidt videre over det i aftes... hvis man nu sætter de små slanger på lige før radiatortermostaten, og så den anden endten i radiatoren eller på returløbet... det må da give flow i det...

Det vil i mine øjne virke som hvis der bare er flere radiatorer på samme streng... Bortset fra hvis det ikke virker fordi de pvc slanger er så meget tyndere :S

Megatherm har et system med 8 mm pexrør som tilsluttes direkte til fjernvarmen, der findes færdige måtter på op til 5 m2.

Nu mener jeg ikke du skal købe sådan et sæt, men hvis det virker med 8 mm på 5 m2 (jeg vil skyde på at det er min 50 meter slange), så kan du vel også lave tilsvarende selv, og få det til at virke

Venlig hilsen

 

Klaus

Hej...

Det er lige nøjagtigt sådan nogle slanger jeg mener... Og jeg er heller ikke i tvivl om at jeg kan få det til at virke... jeg skal kun bruge det på et område på 30x50cm nemlig :) Jeg mener også at have set dem i 6mm...

Men... poblemet er mere at jeg skal have det stående i det ene hjørne af stuen... lige ved siden af en radiator faktisk... så ville jo helst kunne tage vandet dér... Det er måske lige overkill at trække slangerne helt ud til fjernvarme opkoblingen :P

Men holder min nye teori med at koble 6mm slange på fremløb lige før termostaten, og koble tilbageløbsslangen på radiatoren hvor den løber retur?

Satsede bare på at en lille ventil skulle styre varmen i den lille slange... men er i tvivl om vandet vil løbe den vej, i stedet for ind i radiatoren... Hvis termostaten på radiatoren er lukket vil det selvølgeligt men hvad vil det gøre når den er åben?
OK, jeg troede det var et lidt større, et terrarie på 50x30 er jo ingenting  Uden at vide bedre vil jeg ikke tro at det kan koste mere end max 600 om året. De penge er jo ikke spildt da de jo indgår i din normle opvarmning

Seriøst så tror jeg det er spild af penge, bare i rør og fittings så vil der gå flere år før de er tjent hjem

Nu skriver du slanger, det må være nogle bette nogle, hvis du kan have flere af dem i sådan et lille terrarie 

Venlig hilsen

Klaus
Annonce

Hehe som overskriften siger ville det være leg at lave det.... Synes det kunne være blæret at have et terrarie med vandbåret gulvvarme med termostat :D

Terrariet bliver så trekantet vinkelret med de to sider på ca 60cm... men der skal ikke være varme i hele fladen da dyret skal kunne søge hen hvor der ikke er helt så varmt...

Men til gengæld er det så ca 120cm højt... og et mere oven på igen som er samme højde... Der kommer til at gå et enkelt eksemplar i hvert terrarie...

Her er et par billeder af mit sidste terrariebyggeri... Denne gang bliver det bare trekantet :)

OK, men hvad ved en ornitolog også om en tarantel

Det ser dag superflot ud

Hvad med at bygge det i noget 3 lags super lavenergi glas

Venlig hilsen

Klaus
Hehe jeg tror nu bare jeg nøjes med en gang alm 6mm hærdet med et par huller til hænglser :P
Men det er også super dyrt :P De 3 stykker i det viste terrarie rendte op i 1000kr med slebne kanter og 1 hul i hver af lågerne :S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis