Dykkerflag - regler Fra NG 2410 24-04-2000 15:57 Er der nogen der kender reglerne for hvilken afstand der skal holdes tildykkerflag/-bøjer (hvidt/blåt), og øvrige forhold i samme forbindelse? Hvader referencen?KHHThomas LarsenNæstved 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 15:58 Hej ThomasSom aktiv sejler og fritidsdykker er det rart at se spørgsmålet. Mig bekendtlyder teksten i den internationale signalbog om signalflag A (dykkerflaget)nogenlunde sådan:Jeg har dykker ude, hold god afstand og passer med langsom fart.Om afstanden er 100 m eller mindre afhænger jo af forholdene - det er ikkaltid det er muligt at holde så god afstand, men passer i behersket fart, oghold godt udkig for efter, n dykkers hoved ser ikke ud af så meget ivandoverfladen.Generelt forsøger vi på ikke at dykke ud hvor der færdes skibe, men ved etuheld kan det jo ske.Principilet er der to former for dykning, hvor vi kan komme i nærheden afskibe.Ved stranddyk, her er flaget oftest forankret hvor vi går ud, og vi prøverså at blive langs bunden for ikke at komme op ude i sejrenden.Ved båddyk, her er flaget oftest på dykkerbåden, og det kan ske, at manp.g.a. strøm etc kommer op nogen vej fra dykker båden, men så som regel istrømmen retning, her gælder det om at hold udkig.hilsen John
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 15:58 Apropos dykkerflag. I udlandet har jeg ofte set et flag - rød dug med etdiagonalt hvidt bånd -i forbindelse med dykkerrelaterede aktiviteter. Hvad er den eksaktebetydning ?--Kaare
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 15:59 Amerikansk udgave af det internationale hvid/blå dykkerflag.8-) Palle
Fra NG Trådstarter 2410 24-04-2000 16:00 Det er den amerikanske sportsdykkerflag, og den eksakte betydning variererfra stat til stat i USA. Den bruges nok osse av amerikanere i udlandet. MvH / / Sven
Fra NG Trådstarter 2410 02-05-2000 20:16 Reglene om brugen af signalflag A ved dykning indgår i bekendtgørelsen omsærlige regler for sejlads i visse danske farvande. Der er således ikkeinternationalt fastsatte fælles krav vedrørende brug af signalflag A veddykning. Det er korrekt at man blandt andet i USA anvender det rød/hvideflag istedet for signal flag A. Når der dykkes fra båd skal der endviderevises signaler (lys og signalfigurer) som for et skib der er begrænset i sinevne til at manøvrere.mvh, Michael Annonce
Fra NG Trådstarter 2410 02-05-2000 20:16 Skal det forstås sådan at Signal flag A: "Jeg har dykker ude, Hold Afstand"kun gælder for "visse danske farvande" ?Det er da vist noget vås !Kan nogen bekræfte ?Søren ArnvigSportsdykker og lystsejler-------------------------------------------------------------------------Dive Nitrox : EAN21 / the original strong taste-------------------------------------------------------------------------
Fra NG Trådstarter 2410 02-05-2000 20:17 Thomas Larsen wrote:> > Er der nogen der kender reglerne for hvilken afstand der skal holdes til> dykkerflag/-bøjer (hvidt/blåt), og øvrige forhold i samme forbindelse? Hvad> er referencen?> > KHH> Thomas Larsen> NæstvedDer ikke specificeret nogen bestemt afstand, den skal bare være tilstrækkelig :-)Søren Laursen
Njord 2331 06-08-2000 10:18 Hej med jer alle !Det er et godt emne i er kommett ind på, men desværre bruger de fleste amatørdykkere kun en oppustelig bøje på ca 20x30cm, bruges ofte som blikfang i dykkerforretningernes vinduer, denne MINI bøje kan kun skimtes på få meters afstand. Lovens krav er såvidt jeg ved at dykkerflaget er på min 1 kvadratmeter dvs. 100x100cm og at det holdes udspilet.Hvis dykkerne generelt benyttede markeringer af denne størrelse ville de givet vis ikke blive generet af vi "sagesløse" sejlere.Tak for din indsats for udbredelsen af større dykker markeringer. Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
thomdan 8 06-02-2001 13:02 HejsaSom både sejler og dykker har jeg lige et lille pip til det med afstanden: Når man ligger på bunden er det altså p...e irriterende (og farligt) at (motor)sejlere liiige skal smutte over og se om de kan se dykkeren nede i vandet. Tanken om fysisk nærkontakt med en bådskrue, bund eller køl kan vel nok skræmme livet af de fleste,og så dybe er danske farvande altså ikke.Så kære sejlervenner: Hvis I holder jer væk, skal jeg nok gøre mit yderste for at advisere om min tilstedeværelse. Tak og god sejltur...------------------Mvh,Thomas Degel"Lady Blue", Alma Blue 341... Er altid interesseret i en snak med folk med aluminiumsbåde Mvh,Thomas Degel\"Lady Blue\", Alma Blue 341... Er altid interesseret i en snak med folk med aluminiumsbåde