Solceller

hej..
Mig og en af mine venner er ved at lave et forsøg, vi har forbundet fire solceller, som vi ville bruge til at køre en motor rundt (måske flere), men der kommer næsten ikke noget strøm? der kommer cirka 0,74 V fra dem, når vi sætter en lampe til at lyse på dem, og det er jo ikke nok?
På solcellerne stå der: 2 V 300m A
Er der nogle der kan hjælpe med hvad der er galt?

Mvh jonathan

mvh jonathan


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jon.

Hvordan har i forbundet solcellerne ?

Det hedder en parallel kobling

Jeres problem er nok for lidt lys eller at i belaster cellerne for haardt!
De 2V/300mA er formodentlig best-case ved direkte solskin

Hvad er data for den motor is skal have til at koere? Det er svaert at hjaelpe mere uden at vide dette

/Hideout

 

hvis motoren er over 2v skal i sætte solcellerne over serie. altså plus til minus plus til minus så i ender med at have 1 plus 1 minus. Det øger jeres volt

Hej. God vind!

ofte med solceller har man et batteri som solcellerne lader på. lad og sige at batteriet er 12 volt. så skal i serie forbinde 6 solceller for og få 12v og når de så laver strøm så lader de batteriet. (i prasis ville jeg serieforbinde 7 solceller så det gir 14volt, det kan batteriet nemt klare og så får man et større operations område)
med de 6 solceller producere solcellerne så 1800mha eller 1,8 ampere.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Annonce
hej..mange tak for de alle svarne men vi er ikke rigtig kommet vidrere med det.
Men så lært jeg da osse noget:)

mvh jonathan


ved serie forbindels får du ikke 12 volt, 1.8 Amp - du får 12 volt, 0.3 Amp (teoretisk) og en noget lavere værdi i praksis (når solceller serie kobles er strømmen fælles dvs. den laves ydende solcelle begrænser strømmen) - har du f.eks. 5 solceller som kan levere 0.2 Amp og 1 som kan producere 0.1 amp - så får du noget der ligner 0.1 Amp ud af dem alle 6 (ved serie kobling)

anyway, de specifikationer som er på solceller er lidt tricky, idet spændingen ofter er "open curcurit" (uden belastning) og strømmen ofte er "short curcurit" (kortslutnings strømmen) - i praksis kan disse to 2 tal ikke bruges til så meget - istedet opgives som regel også værdier for Mpp (max power point) som er mere sigende - har de kun 2 tal, er der typisk tale om de først omtralte værdier, da disse er mere "imponerende"
mine 75 Watt paneler har således 21.6 Volt og 4.78 Amp (hvilket en optimistisk sælger kan få til 100Watt) - heldigvis er de mere signene værdier også opgivet (Pmax 17.3 Volt og 4.3 Amp = 75 watt)
et 3' sæt værdier er opgivet Pbat som angiver realistiske værdier ved opladning på et batteri (12.5 Volt 4.5 Amp = 56 Watt).

Som du kan se kan du have mange værdier tilknyttet samme panel - mine 75 watt levere på en god sommerdag ca. 50 watt men oftere 45 watt.

dine solceller er så små. og vil næppe kunne trække en motor af særlig størrelse - uanset hvad hvis du har brug for mere præsist hjælp til dit projekt så er det som hideout skriver nødvendig at vide mere om hvad din motor kræver - spænidng og effekt

en solcelle på 10 watt (producere i praksis 5-7 watt) kan købes for ca. 450 kr og vil givetvis være bedre givet ud end 5-6 små som kun vil producer ca 1 watt
Et par gode huskeregler:

Her i Danmark modtager vi på en god solskinsdag ca. 1000 W pr. kvadratmeter i solindstrålingsenergi. En solcelle på 10 x 10 cm modtager dermed ca. 10 W.

Kommercielt tilgængelige solceller har en virkningsgrad på 10 - 15 %, en sådan vil i klart solskin teoretisk kunne yde ca. 1,5 W, hvis den vel at mærke peger direkte mod solen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis