forskel i el ledninger/kabler

Jeg har flyttet en bevælses sensor,
den har været  brugt sammen med almindelige indendørs ledning, og hvor den fungeret fint.
Jeg har nu monteret den et andet sted, på nøjeagtige samme måde, men med tykke installations kabel, og der virker den bar ikke!???
 Jeg kan måle at der kommer strøm ud til selve sensoren og at der går strøm ind i sensoren men der kommer ingen strøm ud af den og hen til lampen.
Der er tynde indendørs ledning ind i selve sensoren.
Hvad gør jeg.???

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er nok at købe en ny bevægelses sencor
Men den jeg har funger fint, og jeg vil nok får det samme problem med et anden sensor, jeg tror at der må vær noget med at der er tyndere ledninger i selve sensoren der ikke kan sende strøm videre ud af de tykker installations kabel. skal jeg montere et tyndere kabel fra sensoren og ud til lampen?????

 

Vås! Der er ikke forskel på hvordan tykt eller tyndt kabel virker. Fejlen ligger et andet sted.

Bent.
Jeg ville nok overveje at ringe til elektrikeren inden du sætter strøm til dig selv :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Med dit kendskab til el -> tykke til tynde ledninger = ingen strøm, bør du nok også henvende dig til en fagmand... det rent vås at tykke og tynde ikke vil "snakke" sammen.. Du kan gå fra verdens tykkeste stykke kobber til verdens tyndeste stykke ledning og strømmen vil stadigvæk være der!! tro mig...
Annonce
Først til ElectricalFreak Du vil nok ringe til en elektriker, til gengæld ved jeg hvor afbryderen er.
Til Bamse82 Tak for svaret Jeg havde også på fornemmelsen at det ikke var der at problemen var.
Problemet er stadigvæk at jeg har en sensor der virker fint når jeg tester den men almindlige lampe ledning, men ikke når jeg bruger installation kabel. Er der nogen herind der kan kom med en forklaring.

 

Det var slet ikke for at genere dig. Nu er jeg selv elektriker, så jeg ville nok af logiske grunde ikke ringe til en. Dernæst, så giver det ingen mening og derfor henviser jeg til en elektriker. En leder er en leder, så er det ligegyldigt (ikke lovmæssigt set iht. SBEI) om det er installationskabel eller lampeledning (udover at den ene er blød og den anden er stiv.)

Skud i tågen ville være en løs forbindelse/defekt kabel (knækket leder i installationskablet), andet er ikke til at konkludere ved at sidde 30cm fra skærmen og fejlfinde.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Skrevet af ElectricalFreak den 06-03-2009 01:04
Det var slet ikke for at genere dig. Nu er jeg selv elektriker, så jeg ville nok af logiske grunde ikke ringe til en. Dernæst, så giver det ingen mening og derfor henviser jeg til en elektriker. En leder er en leder, så er det ligegyldigt (ikke lovmæssigt set iht. SBEI) om det er installationskabel eller lampeledning (udover at den ene er blød og den anden er stiv.)

Skud i tågen ville være en løs forbindelse/defekt kabel (knækket leder i installationskablet), andet er ikke til at konkludere ved at sidde 30cm fra skærmen og fejlfinde.

Tror lige du skal gennemgå dit uddannelses materiale igen, især i afsnittet omkring spændingsfald og ohm lov !


Kun perfekt er "godt nok"

cru,

Udtrykket en leder er en leder i lige netop denne situation er hvorvidt pæren lyser eller ej og det burde den gøre i denne her situation. Det er jo ikke ligefrem et forsyningsanlæg vi taler om.

*Ohms lov

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hej Busman
Hvordan har du målt at der kommer "strøm" ud til sensoren?

Fremgangsmåde:
1.
Anvend en stige af træ, eller af andet ikke ledende materiale - hvis det er nødvendigt.

2.
Anvend en spændingsviser til at konstatere om der er spænding ude ved klemrækkerne (mufferne) på sensoren - så er du sikker på at der er fase og nul i kablet.

3.
Dernæst skal du finde fasen ved hjælp af en polsøger (og det er det eneste en polsøger kan bruges til) - Fasen findes i en af de to ledninger du målte spænding imellem i punkt 2

4.
Sluk for strømmen - helst på dit HFI / HPFI relæ, næstbedst er den gruppeafbryder du arbejder på - det er ikke nok at slukke for strømmen på en afbryder!!!!.

5.
Monter fasen på den klemme der kan være mærket L1 eller F1 og monter nullen på klemme N

6.
Den sidste klemme, der kan være mærket med M, er så der du montere den sidste ledning der skal tænde lampen.

Så er din føler monteret korekt - men er du i det mindste i tvivl, så lad for gud skyld en fagmand, eller en nabo hjælpe dig.

God weekend

Mvh / Br

Peter Sorensen


www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis