Stiga park pro 16 hk B&S havetraktor motor starter ikke

Hejsa

Jeg er ejer af en gammel stiga park pro 16 som jeg er rigtigt glad for når den kører men det gør den ikke mere - den kørte først på en cylinder og derefter på ingen og herefter kunne jeg ikke starte den. jeg har checket følgende:

Tændrør - købt nye
Tændspole - kabler - tændning - fin gnist
Kompression på stempler - fint  luftmodstand med fingeren i hul til tændrøret
God modstand i svindhjulet når dette drejes rundt
Luftfilter renset

Eftersom jeg ikke er vildt god til motorer ville jeg hører om nogle herinde havde andre gode ideer til hvad det kunne være - jeg kan ikke undvære den !

Håber nogle herinde kan hjælpe en amatør mekaniker som ikke er helt vild med at skille det hele motoren ad.

Venlige hilsner fra

Søren
Hejsa Jeg er ejer af en gammel stiga park pro 16... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om det kan lade sig gører at skifte kullene selv, prøv, mislykkedes det så er der kun at købe en ny eller finde en brugt i DBA.G&G. o.l. Den duer åbenbart ikke den der sidder der nu. Men først ville jeg nu skifte det start relæ, det koster ikke mange basører.
Hej
Har en maskine som din... Benzin - motoren har benzinpumpe, så der løber ikke benzin ud ved at rykke slangen af karburatoren. Hvad med benzin filtret hvordan har det det??? Originalt er det et meget lille filter.
Selvstarteren - selve drevet på starteren er noget plastik bras, på din trænger drevet måske til udskiftning. Tror ikke den trænger til nye kul, men måske et kul hænger.
Jeg har en komplet manual over motoren, hvis der melder sig et par visser....

Benzin pumpen er forøvrigt luftdrevet fra krumtaphuset, måske slangen er utæt.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hvordan gik det, fik du ild i dyret??????????????????????
Kunne være skønt med lidt tilbagemelding.....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej Søren, du kan sagtens skifte kullene men starteren er lidt besværlig at få afmonteret. Det lyder som kullene er slidt op eller hænger.
Her er en status - jeg har været i gang med at skille hydrostat gearkassen og samle den igen - den gik med lidt bandeord men nu virker den med ny pakning og hydralikolie - motoren kunne ikke starter så jeg rodede lidt med ledningsnettet og skiftede en stel ledning ud og efter at have indkøbt nyt batteri startede den med det samme - jeg lod den kører 30 min uden at have tilkoblet klippebord eller gearkassen da jeg tænkte at det havde den nok godt af - herefter prøvede jeg at tilkoble gearkassen og det gik men herefter koblede jeg også klippebordet til og så døde motoren - den kunne simpelthen ikke trække det - igen prøvede at starte den igen uden klippebordet og den kom igang men osede og pruttede som en gammel vw som ikke forbrænder benzinen korrekt (knald fra udstødningen) fandt ud af at det dryppede fra luftfiltret og det må være benzinen. Jeg stoppede motoren og hiv mig lidt i garnet og tænkte over hvad fanden det nu kunne være.

Dagen efter skulle  jeg lige prøve at starte den igen men nu er den helt død igen og det med nyt batteri......i mellem tiden har jeg fundet en som går og hygger sig med at renovere gamle havetraktorer og ham smider jeg den over til - da jeg nu er kommet et til punkt hvor jeg mener at andre nok kan finde fejlen (fejlene) bedre end jeg. Jeg skal nok holde jeg informeret om udfaldet fra ham - men han siger at han altid kan få gang i en B&S OHV så nu må vi se

hej hej
Annonce
Hej Søren,

Fandt du ud af hvorfor starteren ikke kunne tørne forbi kompressionsslaget?

Jeg har en klipper magen til din, som har samme problem med at tørne starteren. Så jeg er meget interesseret i at høre om du fik løst dit problem og hvordan?

De bedste hilsner
Jeppe

Hej Jeppe,

 

Jeg troede først at det måske var kullene i starteren som ikke var stærke nok til at trække forbi kompression stedet men fandt ud at af det startbatteri jeg brugte var noget lort og købte derfor et helt nyt batteri (bil 40 amp) og herefter var der nok juice til at trække forbi kompressionsstedet.

Konklusionen må derfor have været at der ikke var nok amp i batteriet til at trække forbi kompressionsstedet - derimod er den nu helt død  og vil slet ikke starte - jeg smider den nu forbi en ekspert som går og roder med det i sin fritid men skal  lige have skiftet gearkablet fra "speederfoden" til gearkassen - fik selvfølgelig et label fra en maskinsstation som var for langt men fik beskeden at det var kablet man brugte - men det passede bare ikke - fik en god ven til at dreje nyt gevind i begge ender og skære 50mm af gevindene så den kunne passe - jeps der er masse af udfordringer med disse maskiner  Måske andre herinde kan hjælpe dig med problemet eller check websitet www.reservedelen.dk hvor man kan købe nye kul mv til stiga.

Hej Søren,

Jeg er blevet lidt klogere og du kan måske også bruge det til noget. I mit tilfælde var problemet ikke batteriet, men at udstødningsventilerne trængte til justering.

Motoren er forsynet med en "snøfter" mekanisme (compression relief) dvs. under start tages noget af kompressionstrykket ved at løfte udstødningsventilen en lille smule. Det gør det betydeligt lettere at dreje motoren forbi TDC. Der var så sket det - sikkert pga. slid - at spillerummet på udstødningsventilen var blevet for stort og vippefoden kunne så at sige ikke "nå" at trykke på udstødningsventilen, for at tage noget af trykket. Så starter motoren skulle trække den forbi TDC med fuldt kompressionstryk, hvilket den altså havde *meget* svært ved. En justering af udstødningsventilerne løste problemet fuldstændigt, og den springer i gang så let som ingenting nu :-) Spillerummet skal være 0.15mm

De bedste hilsner
Jeppe

Hej med Jer,

Så kom dagen hvor min havetraktor kom tilbage fra rep. det viste sig at ventilerne havde sat sig og membraen i benzinpumpen var beskidt. Nu kører den som en drøm og det er bare fedt ! Alt virker som det skal !

Tak for alle de input jeg har fået fra Jer herinde det har hjulpet mig gennem dette lille projekt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis