Trykimprægneret træ eller lærk – og må man male det?

Jeg er ved at bygge et drivhus af trykimprægneret træ (og glas, naturligvis).

Huset kommer til at stå på en isoleret betonsokkel og den nederste rem vil blive udsat for en del fugt fra vanding og kondens.

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal bruge trykimprægneret træ eller lærk til remmen, fordi jeg ikke ved hvad der vil være bedst til at modstå den megen fugt. Har du input til det? Erfaringer eller andet?

Andet spørgsmål: Må jeg gerne male trykimprægneret træ frisk fra trælasten? Jeg har hørt nogle sige at det bør stå et år eller to før det males. Min plan er at male det med halvdækkende træbeskyttelse (sort eller hvid).

Tak for alle idéer og forslag.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Afleha.

Du må sådan set godt male trykimpregneret træ i dag, det er rigtigt at før hen skulle man vente et års tid, men den gang var der også meget andet gift i træet der skulle vandes ud først for at maling kunne hæfte ordentligt på træet. I dag er mange af de stoffer forbudte at bruge, så smør du bare så meget du lyster.

Jeg vil dog anbefale dig at bruge Lærketræ istedet for trykimpregneret, lærk er væsentligt stærkere. Den rem du skal have liggende nederst, må ikke ligge direkte på betonnen, du skal ligge noget vindpap imellem træ og beton.

 

V.h.  Håndværkeren

Jeg ville så ikke vælge lærk til det, men trykimpregneret.

Med mindre det er drivvådt, så er der ingen problemer i at male det.

Lærk har er slet ikke så holdbart som den er opreklameret til, og da slet ikke i så fugtigt miljø.

Brug hellere trykket træ, så er du sikker på det holder.
1. vent med at male det hvis du vælger hvid. lad træet stå og brænde af. ellers vil den grønne imprægnering trænge ud igennem malingen. Kan godt tage et billede af det hvis du vil.

2. må man overhovedet bruge trykimprægneret træ til et drivhus...!!!?? jeg trænker på at den guf der er der vil jo nok smitte lidt af på afgrøderne. Jeg vil ikke et sekund være i tvivl jeg vil vælge Lærk. og det holder lige så godt. hvis det bliver holdt.
Skrevet af Koludabyg den 05-03-2009 16:37
Jeg ville så ikke vælge lærk til det, men trykimpregneret.

Med mindre det er drivvådt, så er der ingen problemer i at male det.

Lærk har er slet ikke så holdbart som den er opreklameret til, og da slet ikke i så fugtigt miljø.

Brug hellere trykket træ, så er du sikker på det holder.

Det kan du da ikke mene ????
I vore dage er trykimpregneret træ da det værste flæsk fra hurtigt voksende træer, Lærk har været brugt i århundrede til bådebygning, og det kan virkelig holde til meget.
Der er også lige det med miljøet, jo mindre impregneret træ der bliver brugt jo bedre.
Tak for jeres indlæg - som jeg jo så desværre ikke bliver så meget klogere af, da I ikke er helt enige. Det understreger så min tvivl om hvad der _egentlig_ er bedst :-)

Fruen i huset har besluttet at det skal males sort, og da jeg kan forstå på indlægget at det ikke er noget problem, maler vi det fluks efter opstillingen. Tak for hjælpen.

Jeg er helt med på at remmen ikke må ligge direkte på betonen, men hvis jeg lægger den på murpap er jeg vel egentlig lige vidt. Der vil jo stadig samle sig kondens mellem murpappet og remmen, og så rådner det vel ligeså godt som hvis det lå direkte ovenpå soklen (hvor der så i tillæg til kondens kommer opstigende grundfugt).

Det var faktisk min plan at lægge remmen 2-3 cm. over soklen på kiler og fastgjort med gevindstænger. For at lukke sprækken vil jeg så lægge en fuge yderst. Enten en diffusionsåben kalkmørtelfuge eller blot en gummifuge. Jeg har ikke helt besluttet mig endnu. Tips er velkomne :-)

Og hvad angår gift i trykket træ, har jeg i en drivhusbog læst mig til at det - som en anden lds'er skriver ovenfor - ikke længere er et problem med giften i træet. Man kan roligt bruge det til drivhuse. -og ja, jeg ville hundrede gange hellere bygge det i lærk, men der er også noget økonomi involveret...
Annonce

Vand indefra kan man jo selv styre, eller ej 

Hvis remmen er tyk nok kunne man så ikke lægge den en cm ud over kanten af betonen og fræse en lille rille op i den nedefra så der bliver en drypnæse?

Jeg ville ikke bruge lærk da det vrider sig helt vildt

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/101456/view/topic/

mvh

Morten


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Håndværkeren den 05-03-2009 18:38
Det kan du da ikke mene ????
I vore dage er trykimpregneret træ da det værste flæsk fra hurtigt voksende træer, Lærk har været brugt i århundrede til bådebygning, og det kan virkelig holde til meget.
Der er også lige det med miljøet, jo mindre impregneret træ der bliver brugt jo bedre.


Jo det kan jeg, hvis du vidste hvor meget Lærk jeg efterhånden har pillet ned fordi det ligner noget der er løgn, flækket på tværs , forslået og skævt + sort af skimmelsvamp efter kun et par år.

Hvis ikke man vil bruge trykket træ pga. miljøet, så burde man måske overveje Cedertræ som er formstabilt og nogenlunde samme prislejde som lærk, og er væsentligt mere modstand dygtigt i fugtigt miljø i forhold til lærk, som jeg endnu engang kalder voldsomt overvuderet...

Også er de nye impregnerings metoder altså ikke nogen videre belastning for miljøet, specielt ikke i forhold til man skal fælde 2-3 gange så meget træ, hvis man konstant skulle udskifte ikke impregneret træ.

På mine egne bygninger er der Ceder træ og gran, og ikke lærk.
Ser sku godt ud...!!!
Og gennemført i alle detaljer.
Det ser da rigtigt flot ud, så godt at jeg vil tro at får du lyst til at skifte brance en dag, kan du sikkert blive anstat hos en pindesnitter
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også