Ventilation undere eternittag?

Har for første gang været oppe og kravle i skunken og i kippen på mit loft. Her viser det sig at forrige ejer der har indrettet 1.sal har pakket isoleringen helt ud til eternitpladerne. Der er altså ikke mulighed for ventilation. Dette forhold er selvfølgelig ikke nævnt med et ord i tilstandsrapporten. Her vil jeg gerne høre om nogen ved om dette kan klassificeres som en K3'er. Der er jo efter min mening tale om en fejlkonstruktion der kan føre til rådskader i træværket.
Grunden til at jeg spørger her, er at jeg gerne vil være nogenlunde sikker i min sag før jeg kontakter ejerskifteforsikringen mht at få hævet taget (eller omisoleret).
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
KLart en K3 kender nogen, som fik udbedret fejlen på ejerskifteforsikringen. Forsikringsselskabet gik tilmed i købet på den sagkyndige, der havde lavet tilstandsrapporten. Ad den vej blev selvrisikoen også dækket, da den sagkyndiges ansvarsforsikring måtte træde til. Så bare i gang med forsikringen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Det er en fejl, at der er isoleret op mod lægterne, men samtidig skal det siges, at hvis der er fornuftig tilførsel af luft i skunk og tagrum, er risikoen ikke så stor, da der ved eternitbølgeplader (især B6) er en god mulighed for ventilation i bølgerne over lægterne og samtidig er eternitten gerne ret diffusionsåbent.

Der burde nok være 2 - 3 cm luft mellem lægter og isolering.
Forsikringen har været ude og kikke. Der var ikke så meget slinger i valsen. taksatoren kikkede kort på det: "ja, det går ikke det der!", tog nogle billeder, bad mig finde tilstandsrapport og tillæg til denne. "Ja, den kan vi ikke slippe udenom!".
Så til august bliver taget afmonteret, isoleringen udbedret og tagpladerne lagt på igen... 50000,-, hvoraf jeg skal betale 5000,-. Vælger nok at købe noget mere rockwool til skunke og kip, når der nu er åbent.

Det eneste men er at tømreren lægger de gamle plader på igen selv om det er asbest eternit. Ikke at eternitplader gør mig det fjerneste, men ifølge regler og regulativer må de vist ikke lægges på igen hvis de har været "nede på jorden".
Ifølge min tømre må der ikke laves repationer eller andet i et tag med asbest i.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Med det rimelige kendskab til asbestarbejde jeg har. Må jeg indrømme at hvis det skulle indeholde asbest er der meget strenge regler for at afmontere pladerne og de skal selvfølgelig deponeres og der skal ligges nye plader op. det skal siges at er der tvivl om det skal de på deponi og må ikke ligges op igen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis