Spørgsmål om kcal på kg i brænde..

Som den trofaste gør det selv mand jeg nu engang er, sad jeg lige og nærstuderede silvans katalog..

De have et søndagstilbud på 2 tårne med ask.. og der står 3700 kcal/kg.

På en anden side har de et tårn med blandet løv.. og der står 4300 kcal/kg.

Jeg har altid været af den forståelse af at jeg flere kcal pr kg jo bedre.. eller er det mig der er helt forkert på den??

(ved godt at det bedre kan betale sig selv at fælde og alt det der, og det gør jeg nu også, men undrede mig bare lige..)

Mvh Mærsk

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er lige tørt har alt træ samme brændværdi pr. kg. Forskellen for forskellige sorter ligger i tætheden af træet. Den palle med lavest brændværdi må være vådere træ... Ellers er det bare salgsgas.

enig. et kg træ med samme fugtighedsprocent indeholder samme mængde energi uanset træsort.

se miljøministeriets beskrivelse her 

Pr KG er de sikkert ens.... Men MASSEFYLDEN er forskellig. Dvs, med ask får du flere kg. pr. kubikmeter end du gør med løv. Herudover, så er ask'en sikkert ovntørret både for at gøre den lettere, og også fordi det er den de "dovne" køber hvis man ikke lige gider at lade brædet ligge og tørre til næste sæson.
det løvtræ de sælger til 1000 kr er normalt " blandet løv " og tit lavet af alle de dårlige rester de har efter de lidt dyere tårne er stablet , samt der kan være løvtræ fra poppel olig i , hvor der er mere luft end træ

det er en oplysning jeg har fået af en af dem der laver de brændetårne
Annonce
Skrevet af Twist den 04-03-2009 22:38
Pr KG er de sikkert ens.... Men MASSEFYLDEN er forskellig. Dvs, med ask får du flere kg. pr. kubikmeter end du gør med løv.


men nu er pointen i Mærsks indlæg jo at der for den ene type står 3700kcal/kg og 4300 kcal/kg for den anden. Der er således ikke tale om massefylde. Jf. mit link herover er der 14,7 GJ/ton i træ med 20% fugt uanset om det er gran eller bøg. mens energien pr. ton er nær det halve når træet er friskskovet

Så hvis  annoncen ikke skal være direkte usand må forskellen ligge i at den ene type er pisvåd mens den anden er tør.
Det lyder meget sandsynligt at asken er vinerskovet (altså denne vinter), så den skal tørre sommeren over.

Hov Mærsk skriver, at aketræet er ovntørret. Så giver det ikke mening (med mindre det bare har fået 5 min i tørreoven - hehe).

Der må være tale om en fejl. Endten med hensyn til brændværdien eller med hensyn til ovntørringen.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis