Sommerdæk vs. vinterdæk

Ifølge FDM og rådet for større færdselssikkerhed er vinterdæk bedst på sne og is og sommerdæk er bedst alle andre tidpunkter. Eksempel på udtalelse: http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/faqdak/vinterdakheleaaret.htm Der er jo kun 5-15 dage om året hvor vejen er dækket af is eller sne, de resterende ca. 350 dage er der enten vådt (hvor sommerdæk så er lidt bedre end vinterdæk) eller tørt (hvor sommerdæk er en del bedre). De fleste større veje bliver endda ryddet og saltet, så der er der ikke engang is eller sne de 10 dage om året. Når der så er sne og is er vinterdæk måske dobbelt så gode som sommerdæk, men hvis man så sænker farten med 40% (i forhold til hvis man havde vinterdæk på) de få dage hvor der er is eller sne, så undgår man at skulle sænke farten med 10-20% for at bevare samme bremselængde alle de andre "vinterdage" hvor man kører på vinterdæk. Hvorfor så skifte til vinterdæk?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor spørger du?
Du ved jo selv meget bedre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er så mange der skifter til vinterdæk, så det kan da ikke være den gamle (og ifølge FDM forkerte) myte om at vinterdæk er bedst ved temperaturer under 7 grader, som får folk til det?

ktm: hvorfor skulle jeg spørge hvis jeg vidste det? Jeg stiller et spørgsmål for at få svar på det, ikke for at få irriterende kommentarer og "gode" råd om lovgivning der ikke gælder mere fra folk der er sikre på de ved bedre end de folk der er professionelle indenfor området.

gammelbil.

jeg tror at KTM. er crosser humør på pløre bane.?

Hans, den fårstår jeg ikke lige? :)
Kørte i en periode på 2 år med vinterdæk hele året og det jeg lagde mærke til, var en lidt hurtigere nedslidning og lidt mere dækstøj, samt at styrtøjet var en anelse tungere, ved lav hastighed, når vejbanen var varm..

De sidste 3 år har jeg kørt på sommerdæk, hele året.

Kan ikke mærke nogen forskel..








Annonce
Jeg tror klart det bedre kan betale sig at bruge pengene på et sæt gode sommerdæk end billige sommer og vinterdæk til samme pris.
En gang kørte jeg på helårsdæk. Så købte jeg en spritny bil, som altid leveres med sommerdæk, i dette tilfælge en god mærkevare. Ved det mindste sne kunne den slet ikke stå fast. Det problem løste vinterdæk. Dengang kørte jeg 45000 km om året, og kunne ikke risikere at sidde fast.
Nu er mit behov 15000 km årligt, og kan lade bilen stå, hvis det er snevejr. Har igen købt ny bil med sommerdæk, der overhovedet ikke kan stå fast på sne. Sidste vinter blev jeg overrasket af 3 cm sne, og skulle hjem af veje i bakket terræn, op af bakkerne i tomgang og første gear, måtte slå ESP fra for ikke at overbelaste bremserne (ingen overdrivelse, det lugtede faktisk af varme bremser). Biler med andre dæk (måske vinterdæk) overhalede mig op af bakkerne. Så nu kører jeg igen på helårsdæk.
Min konklusion, fint at køre på sommerdæk året rundt, hvis man kører LANGSOMT i sne og accepterer at der er dage hvor man ikke kan køre. Huske dog ikke problemet så stort da jeg kørte rundt i ældre billige biler med smalle 155 dæk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu bor jeg også i København, hvor alle større veje jo bliver saltet, så det er kun villaveje hvor man alligevel kører langsomt, der er slemme ved snevejr.

gammelbil.

okay

det er denne spørsmål han lade ud med.???

som jeg læste i www.fyns.dk

under. drop vinterdækkene og køre efter forholdnene.?

det er fordi at det er sjælne at der kommer sne og is på vejene

og sommer dækkene har bedder bremselænde på de våde asfalt.!!!

hvor imod der er is eller sne på asfalten er vinterdækkene på sit

rette element.?

Hans2.hansen: Det er det jeg mener
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis