Sommerdæk vs. vinterdæk

Ifølge FDM og rådet for større færdselssikkerhed er vinterdæk bedst på sne og is og sommerdæk er bedst alle andre tidpunkter. Eksempel på udtalelse: http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/faqdak/vinterdakheleaaret.htm Der er jo kun 5-15 dage om året hvor vejen er dækket af is eller sne, de resterende ca. 350 dage er der enten vådt (hvor sommerdæk så er lidt bedre end vinterdæk) eller tørt (hvor sommerdæk er en del bedre). De fleste større veje bliver endda ryddet og saltet, så der er der ikke engang is eller sne de 10 dage om året. Når der så er sne og is er vinterdæk måske dobbelt så gode som sommerdæk, men hvis man så sænker farten med 40% (i forhold til hvis man havde vinterdæk på) de få dage hvor der er is eller sne, så undgår man at skulle sænke farten med 10-20% for at bevare samme bremselængde alle de andre "vinterdage" hvor man kører på vinterdæk. Hvorfor så skifte til vinterdæk?
Ifølge FDM og rådet for større færdselssikkerhed... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg så en test på DK4 i efteråret. Der testede de sommerdæk kontra vinterdæk, ved temp. under 7gr. Og der var bremselængden 40% længerer på sommerdæk. Så der for vælger man vinterdæk.
Test bilerne var en mellem klasse vist nok opel vetra og så en land rover, og det var samme reslutat.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

godt spørsmål.

test skulle vel foregå på en våd asfalt. med temperetur på omkring

+7 grader til +1 graders "varme".!

Uanset hvor mange undersøgelser og tests man kan læse sig til, vælger jeg at tro på det jeg selv erfarer.
Som tidligere nævnt har jeg kørt i rigtig mange sære vogne, med store/brede dæk svarende til vægt/motorkraft, hvorfor jeg ved, hvor elendigt brede dæk opfører sig, bare det er vådt føre.

En 4x4 på sommerdæk, som min 1986 Range Rover, skrider af vejen for et godt ord, ved den mindste smule smat, men pga 4-hjultrækket, kan den altid sætte igang og komme frem, hvilket giver en meget falsk sikkerhedsfornnemmelse, idet den hverken kan styre eller bremse ved nedsat friktion.

En anden 4x4, en 1981 Land Rover på gode vinterdæk, kan fint sætte igang, endda på 2x4, den kan styre og bremse fornuftigt og kan hjælpe andre, dog i 4x4, via en strik.

Min '67 Mustang på sommerdæk!! Glem alt om den om vinteren. Den er fuldstændig og inderlig håbløs.

Første gang Hustru har mødt sne i Mondeoen, og har skøjtet lidt omkring, bliver jeg beordret til at sætte vinterhjulene på den, for at opretholde fredelige tilstande på hjemmefronten. Hun forlanger gode, friske vinterdæk, fordi de gør en afgørende forskel.

At jeg orker at skrive denne epistel, skyldes min irritation over så mange klogehoveder, ikke kan finde ud af at sætte vinterdæk på vognen, når det er vinterføre, eller i det mindste tage hensyn til føret, ved at nedsætte farten meget drastisk.
Min irritation skyldes måske også at jeg har haft en sådan torsk lige frontalt ind i en tidligere vogn. Han var jo en fa'ens til klog rad, som sagtens kunne osv, men i en kurve, på den bivej vi kørte på, kunne han selvfølgelig ikke og knaldede ind i mig. Jeg havde heldigvis set hans usikre færden i den tidligere kurve og var stoppet helt op. derved reddede jeg måske hans ligegyldige liv, idet det var en noget mindre vogn end min.
Jeg er ikke særlig imponeret over unge, raske, alvidende knægte, der ikke kan lære mere om bilkørsel.
Yderligere er det pisse irriterende at måtte opgive at komme frem, fordi der sidder et fjols og blokerer vejen op ad bakke, med 2-3 cm sne, pga godt slidte sommerdæk.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
ktm: Det er nogle specielle (og flotte) biler du har, så det repræsenterer måske ikke den typiske danske bilpark. For eksempel vil en forhjulstrukket minibil med ESP være mere medgørlig end dine i sne på sommerdæk.

Der er ingen tvivl om at vinterdæk er langt bedre end sommersæk på is og sne. Men både FDM og Rådet for Større Færdselssikkerhed har testet (nok endnu grundigere end DK4) vinterdæk contra sommerdæk og siger at vinterdæk altså KUN er bedst på is/sne men ikke på asfalt (incl. tør, våd, kold, varm).
http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/faqdak/vinterdakheleaaret.htm

Mit indlæg går ikke ud på at få alle folk til at køre på sommerdæk hele året. Der må bare være noget jeg ikke har fårstået eftersom så mange skifter til vinterdæk. Jeg kan ikke se hvad man får ud af det, hvis vi nu antager at FDM og RFSF har ret.
Jeg har fundet dette på RFSF's side, www.sikkertrafik.dk:

Almindelige dæk kan anvendes vinteren igennem hvis:

Bilen har dæk med almindelig bredde (fx 185/65 R14 eller smallere)
Bilen har forhjulstræk
Du kan leve med at lade bilen stå, hvis der en dag kommer meget sne
Vinterdæk sikrer fremkommeligheden hvis:

Bilen har særligt brede dæk (fx 205/55 R16 eller bredere)
Bilen har baghjulstræk
Du skal bruge bilen hver dag hele vinteren

Selv ved lave temperaturer er almindelige dæk normalt bedre end vinterdæk, når vejen er tør eller våd.



Jeg synes selv det lyder meget fornuftigt, så ktm skifter til vinterdæk, og jeg beholder mine sommerdæk.
Nu nævner jeg jo ligefrem 4x4, hvilket må antages at være bedre en forhjulstræk.
Mondeoen har også forhjulstræk, men alligevel får den vinterdæk, idet vejret ikke skal bestemme, hvornår jeg skal bruge bilen.
Så håber jeg ikke at jeg møder dig i en venstrekurve eller hvor du har vigepligten.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg håber heller ikke jeg møder dig.. Jeg håber heller ikke du rammer en blød trafikant fordi du kører på vinterdæk på asfalt.
4x4 kan komme hurtigere frem, men man har altså stadig kun 4 dæk at bremse og styre på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis