Bærende/gennemgående væg

Jeg har en halvstens væg jeg ønsker nedtaget h x l -  2,8 x 4,4 m. dørhul.
Tilsvarende væg har overboen som skal understøttes.
Der er lavet en beregning på udførelsen(I-jern HEB 140) med et "støtte ben" midt på. Situationen er nu den jeg ikke ønsker at have den søjle midt i og har mistet kontakten til ingeniøren.

Spørgsmål:

Kan en HEB 200 bære den væg?
Vægtfylde: 1900kg/m3.
Egenvægt pr meter: 900,6kg/m.
Karakteristisk belastning: 9 kN/m
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis man laver en nedbøjningsberegning på bjælken vil HEB140-bjælken, med midterstøtte have en max nedbøjning på lige godt 1mm.
En HEB 200, uden midterstøtte vil have en nedbøjning på godt 4mm.
For at opfylde ingeniørens krav om max. 1mm nedbøjning, uden midterstøtte, skal man op i en HEB 300....
Så er spørgsmålet om understøtningerne kan klare presset :o)

Beregningerne er lavet med data fra Teknisk Ståbi og jeg vil anbefale at få en ingeniør til at lave nogle reelle beregninger personen kan stå inde for. Om ikke andet så giver det et billede af omstændighederne.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Martin

Tak for info. Jeg vil gå ud og få en beregning på det.

 

Asp: Under den midlertidige afstivning, via et hul i ydervæggen med hjælp fra kran.

Martinm24: Evt. "bonus info", søjlen som støtter er ikke præcis midt på. Den ligger henholdsvis på 1,5 og 3 mtr fra væg.
Okay, det giver jo så en lidt større nedbøjning på HEB140 bjælken. Men som nævnt, så få en ingeniør til at regne på det, det kan være jeg tager fejl, idet jeg ikke har nogen praktisk erfaring med bjælkeberegninger, kun teoretisk, fra min tid på skolebænken.
Annonce
Nu har jeg mest haft med etplanshuse at gøre.
Jeg forstår ikke hvordan man kan fjerne et underliggende stykke af en bærende væg i et etagebyggeri, håbe på det øverste bliver hængende. Hvorefter man så stopper en 30 cm høj jernbjælke ind for at bære.
Når man taler om understøbning i forbindelse med udgravning af kælder, skal der max udgraves en meter af gangen.

Mvh. Asp
Hej Asp

I forbindelse med oplægning af en bærende bjælke, har jeg fået fortalt at man ligger nogle bælker ind på tværs af væggen, et stykke over den nye bjælke og understøtter disse med soldater. Så hænger væggen på de her 3-4 mursten bjælkerne bærer og man har så frihed til at skære væggen under bjælkerne i stykker.

Jeg har dog fået lavet et dørhul i stueetagen på 180cm i bredden, hvor væggen ikke blev understøttet mens bjælken blev lagt op, selv om væggen går helt til andensalen. Men den var åbenbart ikke tung nok til at udgøre en risiko??

Jeg vil dog gerne høre, om der er nogen, der kan bekræfte rigtigheden i det jeg har fået fortalt??

Mvh. Martin

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis