Hvad skal vi gøre med græsplanen?

Vi har haft huset i 6 mdr og har aldrig fået skåret græsset.

Nogle steder er det ret langt.... vi har også gået en del på det ifm. regnvejr og sne... Hvordan kan den reddes?

Vi har revet det løse græs væk? Skal vi rive/pløje jorden op?

hvilken græsslåmaskine skal vi anvende?

Se billederne.

og de her fine gule blomster?:-) Er det ukrudt? Vi vil gerne have græs over det hele? hvordan planter vi græs, der hvor vi ikke har noget? (de rhar været bede tidligere)

__NB: Vi er ikke havemennesker og det er vores første gang og sæson:-)


kh. hilsen Mr. GDS 0
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når græsset kommer i god vækst omkring april/maj slår du græsset meget lavt. I dit tilfælde over flere gange med skiftende højdeindstilling. Herefter køber du en elektrisk vertikalskærer til omkring 7-800 kr. eller lejer en, og giver en tur på langs og på tværs af plænen. og hvis du mener du har råd så giv plænen noget gødning og kalk (gødning er stegt helt åndsvagt i pris i år).

Det er hvad jeg ville gøre - der kommer sikkert andre bud.
Skiftende højdeindstilling - Først højt og så lav til sidst? eller omvendt?


Hvad er forskellen mellem en alm. græsslåmaskine og "elektrisk vertikalskærer"? har dog googlet flg. om vertikalskæren :"Kraftig elektrisk plænelufter med opsamlingsboks, der er let at tømme. Fjerner mos og vissent græs og giver luft til græsrødderne"

Kalken og gødning - Vil det svine? i hvor lang tid skal det ligger der?


kh. hilsen Mr. GDS 0

Hej.

Jeg ville bare starte en rotorklipper op og slå græsset til en højde af 5-6 cm når det er begyndt at vokse. Efter et par klipninger gøder du med plænegødning. Først der efter, kan du vuderer om du skal/vil gøre noget yderligere.

Øh, græs det planter du ikke, det sår du. Frø kan købes i alle havecentre/byggemarkeder.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen

Har fået skåret græsset nu.... men der er stadig mange tørre pletter (dvs. tørt græs).... derudover er der tidligere bede og nogle småområder uden græs - hvad skal j gøre? kal j så græs de tomme steder )?

De tørre områder; skyldes det manglende luft i underbunden? Vil vertikalsækring hjælpe?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Tålmodighed - min gode mand.
Se tiden lidt an. Din plænes bare pletter er formodentligt blot steder, hvor græssets vækst har været hæmmet af en masse gammelt "hø".
Lad endelig græsset komme i gang og klip din plæne efter behov.
Senere kan du give den en gang plænegødning f. eks. Trim til græsplæner, så skal den nok blive fin.
Riv den evt. over et par gange henover foråret så du fjerner det tørre græs.
Hvis der virkelig er skallede pletter må du efterså disse.
Jeg ville udskyde en evt. vertikalskæring til græsset er ordentlig i vækst for ikke at skade det unødvendigt.
Baadsen/Aktiv Havepleje.

Hvis du har problemer med nyanlæg af græs, der hvor der har været bede, må du gerne vende tilbage.
OK Baadsen

Må have tålmodighed; tååålmoooodig... , men det ser bare så uordentligt ud.

Men der er også en del bare pletter, der hvor vi har fjernet bede og vi har lavet legeplads, herunder grabvet store områder for at støbe pæle 90 cm under jorden. Der er mege tler i.

Ift.eftersåning; hvordan sikrer j mig j køber de rigtige såsæd? altså det skal passe med det eksisterende græs.

Eftersår man på flg. måde;

1. Man vender jorden i cirka 40 cm dybde med en lang skovl
2. River.... Mener ikke der rigtig er muld i jorden...?
3. Så frøerne... det skal være jævnt, men j vil ikke købe sådan en maskine
4. Rive... . igen

og så bare vente - områderne må vel ikke betrædes? det er joumuligt at holde ungerne væg fra legepladsområdet....


kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej, har lidt travlt men vender tilbage med et par gode tips.
baadsen
Det er ikke nødvendigt at grave helt ned til kineserne.

Vi plejer at fræse, når vi arbejder professionelt. En fræser kommer ikke dybere ned end 15 cm, så et spadestik burde være nok.

Efter gravning arbejdes jorden godt igennem med en kultivator, så jorden er løs og uden store knolde. (samtidig kan du redde de mange lækre blomsterløg). Lad ikke jorden ligge i knolde i solen, så vil knoldene blive hårde og genstridige.

Hernæst jævnes jorden ud, jeg bruger ofte bagsiden af riven; men til større arealer bruger jeg en alluminiumsstige belastet med et par fliser, som jeg trækker sidelæns hen over reparationsstedet som en slags høvl ved hjælp at et reb bundet til stigens ender eller trukket gennem trinene. Den fjerner jord på toppene og lægger jord i hullerne. Kør et par gange på kryds og tværs.

Herefter skal plænen trædes fast: tilkald et par venner eller naboer og få dem til at gå på reparationen: tæt med små skridt, ca 1/2 fodspor ad gangen. Fortsæt sådan til alle felter er faste. Skal der mere jord på, er det nu, stadig op til stigen.
Det kunne også overvejes at leje en tromle; de ser voldsomt tunge ud; men fidusen er, at de lejes tomme og fyldes op med vand, når du kommer hjen.

Jeg sår i hånden, det kræver øvelse at få det jævnt; ellers kan såmaskiner ofte lånes/lejes på planteskoler hvis du samtidig køber frøet her. Apropos frø: der findes specielle blandinger til reparation.
Nyanlæg kræver hurtigtetablerende sorter, der senere udkonkurreres.

Efter såningen rives det nysåede med let hånd for at dække frøene.

Dette var så den korte version.

Jeg ved ikke hvor travlt du har; men jeg skal i gang med tilsåning af en parcelhushave for en kunde og overvejer st tage en serie billeder, så nybagte haveejere han finde hjælp og vejledning her.

***En del havebøger, nok mest dem af ældre dato, har vejledninger i anlæg/reparation af græsplæner, spørg evt.på biblioteket.***

Giv mig venligst et praj.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis