Spørgsmål ang. ny træterasse

Kære LDS´er

Nu er turen kommet til en ny træteresse.

Udgangspunktet er at det bør være billigst muligt og alt skal være Gør det selv, gerne med lav sværhedsgrad, da j er ny:-)

Området er 5,5 m gange 2,9 m, se billederne. Som det fremgår af billederne er der betonfliser allerede. Fra flisernes overkant til to cm under enunder terassedøren er der 28 cm.

Jeg har en del spørgsmål:-)):

1. skal jeg beholde eller fjerne betonfliserne? man skal vel sikre sig at vandet kan løbe væk fra huset...
2. Skal jeg støbe punktfundamenter? eller kan den godt hvile på fliserne? Hvis ja, hvor mange fundamenter skal der være?
3. R de nogen der har links til vejledninger samt oversigt over antal og st.r på punktfundamenter, strøer, tvær et eller andet?
4. Hvilke træ?:-)) til en god pris; det må gerne være rillet og må gerne behandles et par gange om året. Det skal kunne jo tåle det omskiftende vejr og solen; terassen ligger mod syd. vil gerne have dem lidt mørke, men olien kan jo bare indeholde farve... derudove rhar jeg flg. statement*
5. Skruer, beslag mm. - Man behøver vel ikke at forbore? en alm. skruemaskine med et fordybningsbor og nogle skruer er vel OK?
6. Kan man evt. få nogle byggesæt? Kan det betale sig?
7. Terassebrædderne skal lægge på langs; spørgsmålet er om man kan få dem i 5,5 m? jeg behøver vle ikke kantbræder? fordelen uden disse er at man kan behandle enderne.

* statement:

"Med hensyn til hvilken type træ du bruger til terrassen, så pas på, for tømmerhandleren vil prøve at sælge dig trykimprægneret eller lærk. Men pas på disse, for din terrasse ligger nok i solen, og så åbner træet sig og tørrer ud, for begge disse træsorter er porøse, dog er lærk (som tømmerhandlerne elsker at kalde "sibirisk") langt bedre end trykimprægneret.

Det bedste ville være Teak, men handelen har endnu ikke opfattet at det er muligt at købe plantage teak til samme pris som lærk, desværre, så brug enten Ipe eller Yellow Balau, begge findes på markedet mange steder og er både gode og holdbare. Du må ikke lade dig spise af med, at f.eks. Yellow Balau kun kan fås med spor, det kan også fås med en glat overflade.

Behandlingen af begge er bedst 1 -2 gange om året med træolje, men de bliver nok grå efter et par år alligevel. Men de åbner sig ikke som de skandinaviske træsorter gør. "


kh. hilsen Mr. GDS 0
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ad 1) Det er ok at du lader din ste terrasse være neden under. Men vandet løber nu fint væk også med en meget mindre overflade end de fleste tror. Beholder du fliserne, så kan du til nød (hvis de står stabilt) godt bruge dem istedet for en punktfundering.

ad 2) Hvis du beholder fliserne, så skal du stadig have nogle holderpunkter i venstre side af projektet (og nok også midten. Nu er jeg ikke bekendt med hvilken størrelse og type af træ du vil bruge, og hvordan du vil lægge strøer osv, men jeg vil mene du nok ikke skal satse på at du skal have alt for mange meters spænd mellem dine bærende støttepunkter. Det er klart at jo tykkere/stærkere træ, jo længere kan du tillade dig at afstanden bliver. Det bliver også ret besværligt med nivelering hvis dine punkter står alt for tæt (men det er sikkert bare mig der har uheldige oplevelser).

ad 3) Det ved jeg ikke, har ikke kigget de sidste mange år.

ad 4) Er enig omkring lærken... Den bliver hurtigt grå, slår sig osv. Resten lyder rigtigt, men jeg har ikke erfaring med disse træsorter.

ad 5) Jeg ville klart vælge at forbore. Det tager lidt tid, men dit træ undgår trykket fra skruer, og jeg syntes at det giver en pænere samling, især når man kommer op i større skruestørrelser.

ad 6) Jeg har set træfliser, men ellers kender jeg ikke til tilsvarende produkter i "færdigstørrelse".

ad 7) Jeg tror det kommer lidt an på din valgte træsort, men alt over 5,1m er ihvertfald ikke standard hos trælasterne.


Jeg ved godt det ikke lige var det 100% færdige svar, men så har du fået et indspark, og et godt oplæg til at nogen kan være uenig med mig ;)
Åh ja, træterasse. Det bringer gode minder om min sommerferie i 2007, hvor jeg brugte 2 uger på at lave en hævet træterasse i sibirisk lærk på godt 25 kvm. Et rigtigt dejligt GDS projekt. Der er ikke noget svært i det overhovedet, og træ er jo et dejligt materiale at arbejde med. Jeg har lige nogle billeder du kan kigge lidt på og måske få lidt inspiration af. Jeg valgte at fjerne de gamle fliser og placere hele terassen på nedstøbte stolpesko. Mit fundament til terassen er nok groft overdimensioneret, men så er jeg sikker på at den ikke blæser væk. Et par tips er:
- vær sikker på at underlaget hælder væk fra huset så du ikke får problemer med regnvand. Det er svært at lave om bagefter.
- brug masser af ukrudtsdug under terassen, så er du sikker på at mælkebøtterne ikke kigger op imellem brædderne efter 3 dage
- sæt dig godt ind i hvor meget mellemrum der min. skal være mellem de brædder du vælger. Der skal være plads til at de kan arbejde i varme og kulde
- overvej om du ikke skal bruge 2 brædder i længden isf. ét brædt på 5,5m. De lange brædder er ofte så snoede og skæve at de kan bruges som propeller
- bor for og undersænk når du skruer brædderne fast
- brug kun rustfri skruer i brædderne. Ellers kan du få misfarvninger

Ellers kan jeg kun ønske dig god fornøjelse
Flot resultat! :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Takker hygeria

J har også tre ugers ferie om 1,5 uge; dér skal j igang:-) derfor har j lidt travlt med planlæningen.
Kan du sige noget om hvormeget projektet kostede dig?

Har du en planntegning eller lign. med oplysninger om dimensionering, afstande osv.

Hvis jeg tager to brædder i længden; Altså 5,5/2= 2,75 - hvordan skal de to rækker så samles? Skal de ligge helt op ad hinanden? Der vil være risiko for at sådan en "samling" for en nye LDS´er som mig, ikke bliver så god og der vil måske være niveauforskel....

Hvad med at jeg lægger brædderne på den anden led? altså ikke langs huset, Det vil vel se grimt ud ikke?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Annonce
ukrudtsdug - Skal denne bare ligge oven på jorden? Skal den fæstes på en eller anden måde, så den fx. ikke samler/flytter sig mm. ? isåfald vil vandet jo ikke kunne løbe væk.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Projektet kostede mig ca. 11.000 med alt fra stolpesko og beton til olie. De store udgiftsposter er selvfølgelig brædderne, og så de rustfri skruer. Jeg har ingen plantegning, men så vidt jeg husker var afstanden mellem de nederste stopler (97x97mm) 1 meter og afstanden mellem reglerne (45x95mm) er godt 30 cm. Hvis du kører med 2 brædder i længden, så skal samlingerne bare ligge helt op ad hinanden. Om brædderne skal lægge den ene eller den anden vej er nok smag og behag, men jeg mener sagtens at du kan lægge dem på den anden led. Det ville måske nok være det pæneste i dit tilfælde. Mht ukrudtsdugen, så kan du lægge nogle af dine fliser ovenpå, så du er sikker på at den ikke flytter sig. Husk at lave et stort overlap mellem banerne. Regnvand kan sagtens trænge igennem dugen.
Hej igen!

En kollega har selv lavet flg. og anbefaler mig det. Det lyder ret nemt:

1. Tjekke betonfliserne og evt. reparere dem
2. På med ukrudtsdug
3. Lægge nogle lange planker oven på tagpap - Tagpappen skal både sikre imod fugt, men skal også bruges til at nivilere i højden; sikre hæning
4. Skrue terassebræder i plankerne med selvforskurende skruer

HVad siger i til det? Det er jo ikke fæstnet i jorden, men kollegaen mener det vil veje cirka 200 kg og vil ikke flyve nogen steder...


kh. hilsen Mr. GDS 0
mrGDSO,

Kan man ikke bruge murpap istedet for tagpap?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Ja, ak. Elsker at arbejde med træ i større mængder..... Gid det var mig.

Hermed lidt inspiration fra min side.... God arbejdslyst.

Og ja, skruerne skal undersænkes....

 


Planlægning er den halve løsning :-))

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis