Udkradsning af fuger risiko for løse mursten?

Hejsa

Jeg skal have ordnet nogle af mine fuger og har læst at jeg skal udskradse mellem 2 og 4 cm af den eksistereden fuge og dernæst fylde fugen med mørtel. MEN er der ikke risiko for at mursten bliver løse ved så kraftig udkradsning eller betyder det ikke noget at stenen sidder fast på fugen??

På forhånd mange tak for svar

tellme
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Jeg ville da også være betænkelig ved at kradse 4 cm ud på en hel endegavl, selv om stenen stadig har 6 - 7 cm at hvile på. Men som du selv er inde på skal der skrabes ud til 2 - 4 cm. De steder hvor mørtlen ikke er porøs, er 2 cm tilstrækkeligt.
Skulle det ske at stenene kommer til at ligge løse, skal den del af muren, mures om.
Men god fornøjelse, efter de første 10 kvm, begynder du at ha håndelaget.

Mvh. Asp
du kan leje en "fugekradser" i mange byggemarkeder. Den kradser ca 2 cm ud og er virkelig nem at arbejde med. Det er faktisk bare en vinkelsliber hvor skiven er erstattet af et fræsejern. Hvis du skal udkradse flere kvm bliver du rigtig glad for den:-)
ok men hvor meget skal man udkradse af gangen uden fare for løse sten eller det der er værre??
Jeg kradsede en hel galv på én gang, og gik så først derefter igang med at lave nye fuger. Men du kan nok fornemme undervejs hvor porøse fugerne er og om du burde tage et stykke af gangen for en sikkerheds skyld.
Annonce
ok tak hygeria - er det meget tidskrævende??
med en fugekradser kan du vel fræse 1 kvm i timen - mindst! Men husk at tage dig god tid for ellers ryger der for mange hjørner på murstenene:-) Den tager sku fat sådan en svend. Når først man vender sig til den, så går det over stok og sten. Men husk briller, maske og høreværn. Og forbered dig på at det sviner gevaldigt.
Enig i Hygerias svar, jeg fugede et almindeligt etplans hus totalt, hvor fugerne var skrabet ud. Da jeg havde fået lidt øvelse kunne jeg færdiggøre en kvm i timen. Men det kommer jo også an på hvilken type fuge du vil lave, jeg fyldte fugen helt ud og komprimerede med et stykke kosteskaft, således at fugen er svagt hvælvet indad, det er den letteste metode for en amatør.

Mvh. Asp
tror jeg vil overveje at få det hele omfuget af en uddannet murer. Der er tale om 108 kvm. Hvor meget vil det mon løbe op i hvis der også er 100-200 sten som skal udskiftes??
Jeg har dybe fuger på mit hus (også 108 m2, lidt mindre murværk). En murer jeg havde fat i anden sammenhæng tilbød at fylde alle fuger for 10.000, men det er snart 10 år siden, så det koster i dag nok snarere det dobbelte. Hvis der så også skal skrabes fuger ud, så bliver det nok dyrere endnu. Men det svar kan du nok ikke bruge til noget. Få en murer til at give dig et overslag. Når du så er ved bevisthed  igen kan du bede om en fast pris.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis