Udkradsning af fuger risiko for løse mursten?

Hejsa

Jeg skal have ordnet nogle af mine fuger og har læst at jeg skal udskradse mellem 2 og 4 cm af den eksistereden fuge og dernæst fylde fugen med mørtel. MEN er der ikke risiko for at mursten bliver løse ved så kraftig udkradsning eller betyder det ikke noget at stenen sidder fast på fugen??

På forhånd mange tak for svar

tellme
Hejsa Jeg skal have ordnet nogle af mine fuger og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hallo
Du skal da ikke fravælge lav-det-selv løsningen, fordi det tager noget tid, drop sofaen, på med vanten og fremad.

Mvh. Asp
Det var lige det spørgsmål jeg ventede på!
Jeg brugte MAXIT universalmørtel fra Jem & Fix. Det er en færdig blanding i pulverform som kun skal tilsættes vand. Mørtlen kan blandes i små portioner i en spand med en boremaskine med omrører, skal dog efter anvisningen hvile lidt inden anvendelse, fugen får et musegråt look, som aftager lidt med tiden.

Mvh. Asp
Mange tak for hjælpen ASP. Nu tror jeg efterhånden jeg er klædt på til at kaste mig ud i det. Her en lille sidste ting. Skal jeg vande muren før jeg fuger og er det nødvendigt at afrense med syre bagefter?? og hvor længe kan en blanding stå inden den tørrer/hærder. Mange spørgsmål men det er en stor hjælp. Og det omrører bor du nævner er det bare fra piskeriset eller kan det købes i Silvan.

Hilsen
tm
Og en ting mere. Kan jeg begynde udskradsning allerede nu og så vente med at fylde fugerne til det blir lidt varmere eller er det uhensigtsmæssigt at udkradse fugerne og lade dem stå noget tid??
Annonce
Du skal vande muren når du er færdig med at kradse ud, så du får fjernet alt støvet fra fugerne. De skal være rene.

Og blandingen kan sagtens stå i lang tid.. den bliver bare tør, og så skal du bare tilsætte lidt mere vand.

Om det er nødvendigt at afsyre murværket bagefter, kommer an på hvor meget du sviner ;) Men jeg vil nok sige, at du skal afsyre det. Det kan ikke undgås at der kommer lidt slam og skidt på stenene.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Hej ASP. m.fl. Jeg har i dag kradset en fuge ud med et stemmjern. Måtte 4 cm ind før det var lidt fasthed at mærke. Den fuge jeg udkradsede sad uden på den eksisteredne mørtel. Jeg synes det virker porøst og det var rimeligt nemt at grave ind med stemmejernet. Er det fordi det er et gammelt hus/gammelt murværk eller er det dårligt muret. Har i nogle bud. Synes fugen virker noget blød og pudset fra fugen er brunligt hvilket jeg anslår at være fordi det er en gammel type mørtel. Please hjælp med lidt info. her.

På forhånd mange tak :-)

tellme
tellme: Du har besked, tjek din indbakke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis