Nyt anker

Eftersom jeg her til foråret skal ud og investere i nyt anker til en 32 fods sejlbåd, vil jer høre om der er nogen, der sidder inde med erfaringer (gode/dårlige)der kan hjælpe mig i valget af det rigtige anker. Som bekendt er udvalget jo stort (Danforth, Bruce, Sea-grib osv.)

På forhånd tak.

Thomas Christensen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På baggrund af 18 års anvendelse af et CQR anker 35 lbs, påmonteret 30 m 8 mm kæde i min B-31, kan jeg anbefale en tilsvarende løsning. B-31´erens vægt 4,6tons og desuden en 18 tons motorbåd har hængt på denne opstilling i stormvejr i Kattegat. Lav evt. et lille bovspryd som ankeret kan ligge i. Et anker skal være klar til at bruge på få sekunder, det skal ikke gemmes af vejen.
Bovspryddet kan desuden lette ombordstigning i båden og ved at føre forstaget frem vil du få meget bedre sejlegenskaber for båden. Se vores hjemmeside http://communities.msn.dk/danskb31klub
her er der en del billeder, under fotoalbum, af bovsprydkonstruktioner.
Mvh Harding E. Larsen
citat:
Oprindeligt indsendt af Thomas Christensen:
Eftersom jeg her til foråret skal ud og investere i nyt anker til en 32 fods sejlbåd, vil jer høre om der er nogen, der sidder inde med erfaringer (gode/dårlige)der kan hjælpe mig i valget af det rigtige anker. Som bekendt er udvalget jo stort (Danforth, Bruce, Sea-grib osv.)

På forhånd tak.

Thomas Christensen




Dansk B-31 Klub
Harding E. Larsen
Formand
Hej.

En sommer lå jeg på Tunø, pludseligt stimlede alle mennesker sammen...

I den lille bugt, lå en 33 fods sejlbåd - uden besætning, de var taget i land for at få noget aftensmad.

Det var trukket op til frisk vind, og bådens anker havde revet sig løs, og båden var hoppet lang ind og og stop på sandbunden. Vinden tog til og båden lå nu helt ned på siden, med fribordet dunkende ned i sandet..det var ikke noget kønt syn.

Jeg fik skaffet 2 små mortorbåde. Den ene båd trak i storsejlsfaldet og den anden båd trak i forpullerten, desuden rullede vi forsejlet havt ud. Efter 2 timers kamp, fik vi båden så lagt ud at den ikke længere lå på grund. Da vi fik bakset båden ind i den lille havn ved siden af, kiggede vi ned til kølen, glasfiberen var revnet af alle de dunk mon bunden som båden havde fået.

Dagen efter sejlede vi til bogense, hvor jeg købte mig et nyt anker. Valget faldt på et Bruce(kopi)anker, med 40 meter line og 5 meter kæde.

Jeg gik over på stranden og slog mit paraplyanker ud, og lagde det i sandet, så trak jeg i linen og ankret kunne jeg trække gennem sandet som ingenting, det bed slet ikke på. Derefter tog jeg mit nyindkøbte Bruce(kopi)anker og gjorde det samme med...jeg kunne hive det 3 meter gennem sandet, og så kunne jeg ikke hive det længere, det sad HELT fast.

Fordelen ved brucen er at båden kan dreje 360 grader rundt, uden at ankret mister sit greb et øjeblik.

Problemet med et Danforth anker er dets bevægelige dele, man kan få fingrene i klemme, og det ved jeg at mange har fået gennem tiderne.

Så min anbefaling, uden tøven, må helt klart være Brugekopi. Det er jo ikke uden grund, at de fleste boreplatformer bruge Bruceankre til at holde platformen på plads med.

Bagdelen er dog at bruge ankre er temmelig tunge at bakse rundt med, men hvis man har et stævnbeslag, så er det ikke noget problem.

Med venlig hilsen og god vind.
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis