Gulpladebiler og skattereform

Har du en gulpladebil er her lidt at tænke over:

Citat:
Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år.
Citat slut.

Min gulpladevogn, 1986, diesel, stiger fra ca kr. 4.000 i vægtafgift om året til kr. 19.025,- i grøn afgift + misundelsesafgift om året.
Gad vide hvad jeg kan få for den efter den ordning????

Her kan du se, hvad det betyder for dig:

Med venlig hilsen
ktm

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja jeg betaler 14000 i vægt og vejbenyttelsesafgift og bilen kører kun 3km l :)
Det er da helt rigtigt Sluppermand, men mon ikke vi der taler om din lastvogn? Den takst kender jeg godt fra min fordoms stolte MB 1619! :)

Men det gør lidt mere ondt med en privatvogn, der kører 6-8.000 km om året.
Der er tale om at vægtafgiften stiger med op til 300%, for mit vedkommende fra ca. kr. 4.000 til ca. kr. 16.000.
Nu viser det sig at også varebiler fra 1998 og nyere, stiger med ca 100% i ejerafgift.

Prøv lige at se på, hvad det betyder for Jeres bilers værdi og privatøkonomi i øvrigt.
Vil man protestere er det nu og ikke når først forslaget er udmøntet i lovforslag.
Ærgerlig at ingen har fanget problemet endnu, og det først går op for "masserne" når det er for sent og deres biler er værdiløse.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja læste også om det på en anden hjemme side.

Er det ved taget ved Lov??? at det er sådan det bliver eller kun et lov forslag??? kan ikke gennem skue det.

Har selv en Golf 3 TDI fra 1995 på gule plader den giver jeg 2500kr for i vægtafgift.

Skal jeg til at give 5000kr+1000kr for manglende partikel filter+vægtafgiften på 2500kr = 8500kr om året for at køre rundt i en lille Golf 3..........

Hvis det er tilfældet er den bil jo værdiløs, og kan lige så godt køres til skrot for kan da ikke batale sig at betale så meget i afgift for at køre 12000km om året.
Næh, Chr-Hj, du skal ikke betale vægtafgift længere med derimod grøn ejerafgift + 5.040 + 1.000. Hvad grøn ejerafgift er for din vogn, ved jeg ikke, men det kan du se ved at gå ind på skattesiden ang dette emne, eller bare google grøn ejerafgift. Pas på, satserne er opgiver pr. halvår og skal altså ganges med 2. Formodentlig er der ikke den vilde forskel, da din vogn er ret økonomisk. Afgiften afhænger af brændstofforbruget og jo større motor jo dyrere, men hvis din er 1,2 liter, er det nok ikke så slemt.

Nej det er ikke en lov ENDNU og det er derfor jeg prøver, lidt halvforgæves, at vække folk på denne måde, så man kan agere, hvis man synes at det er et ubehageligt initiativ. Der er oprettet en fjæsbog side med protest mod dette vanvid.

Alternativt kan du betale hvidplade reg.afg. og få den på hvide plader, hvor efter du skal betale VÆGTAFGIFT + udligningsafgift, som du også kan finde satserne på ca. samme sted som før nævnt. Husk at satserne der oplyses for 6 eller 3 måneder, og skal ganges med 2 eller 4, afhængig af hvor tung din bil er.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Nej det er ikke en lov ENDNU...
Nej, heldigvis for det. 

Kører i en diesel gulplade, der er betalt moms/afgift af, så der er "kun" det lave vægtafgift at hente..   Den bruges privat og  i mit arbejde..

Ellers er det ud at finde en tilsvarende bil på hvide plader.. Det er lige dobbelt op i vægtafgift.. Samt udgiften til en anden bil.. Men de penge finder  jeg da self lige via den nye skattelettelse..  

Tænker at de personer der har stillet forslaget, ikke mister noget selv, hvis forslaget går i gennem.. Ellers havde de nok ikke stillet forslaget..

Håber forslaget IKKE bliver til lov..!!!

Forslaget om de 1000 kr for manglende partikelfilter, kunne jeg måske leve med, men så stopper festen sgu også......!!
Annonce
Men de penge finder jeg da self lige via den nye skattelettelse..


Den havde jeg lige overset! Det er da fuldstændig rigtigt, jeg tror jeg får vist hele 1300 kr, skriver trettenhundrede, i skattelettelse. Så går det sgu nok alt sammen???? :(

Nå men så bliver der da en bil mindre at betale div. afg. til pr. nytår 2010

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu har jeg været ved at rode nette i gennem og er kommet frem til at det vil betyde en stigning for mig på 2900kr årligt. på min Golf på gule plader og 1000kr på min Passat på hvideplader, fordi den ikke har partikkelfilter.

Ang privatbenyttelse afgiften.

Som jeg læser det, skal jeg af med 900kr årligt i privatbenyttelse, da bilen er fra før april 2007 og har en totalvægt under 2000kg
OK. jeg var ikke klar over, at man slipper væsentlig billigere i privatbenyttelse når bilen er under 2000 kg. Men den var vel også befængt med en højere stykafgift som ny? Det må være forklaringen.

Jeg var heller ikke klar over at en hvidpladebil skal have 1000 kr. for manglende partikkelfilter.

Der er mange ting at holde rede på, men ved fælles hjælp opklares det vel? :)

Jeg har mest studeret tiltagene omkring de tunge gulpladebiler, og der sker der masakrer. :(

Med venlig hilsen
ktm

 

http://epn.dk/privat/biler/article1624017.ece

Med venlig hilsen
ktm

 

Øv, så blev min varebil sgu for dyr at have kørende, og værditabet er jo ca 100%.
Pisse ærgeligt, den er nu rigtig praktisk til at fragte RoadRacing udstyr og byggematerialer rundt i. Måske tiden er inde til et lastbilkørekort & en 4T lastbil (varevogn).

Helt ærligt vægtafgift-stigning på 2-300%, det er sgu ikke rimeligt!..
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis