Afsyring af jagtgevær

jeg vil have afsyret en jagt gevær og har lige prøvet med Krystal brun sæbe.

Pakket det ind i hushaldningsfilm i 24 timer ig så vaske det af....

Dt eneste der kan af var sæben.

Hvad skal jeg så gøre ???????
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er lakeret.
Mange er kun olie behandlet, og de har fået meget olie i deres leve tid. Og det er nok våbenolie de har fået.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du køber vel bare en bøtte lakfjerner og smører på. Eller du kan lave en lakfjernes selv af kaustisk soda, vand og tapetklister. Sidstenævnte kræver at du efterfølgende vasker af med en syre, eksempelvis eddikesyre for at neutralisere den stærke base.

Under alle omstændigheder ville jeg lave en prøve eksempelvis på indersiden af forskæftet først. Hvordan kemikalierne påvirker bruneringen ved jeg ikke. Men det kan nok kun anbefales i videst mulig omfang at fjerne eller afdække alt, der er bruneret.
Jeg har skilt det hel af...det andet vil da være for dumt.

Vil det være dumt at bruge brun sæbe igen i 48 timer ??? Kan se det har virket der hvor der har været skrammer
Næ det skader da ikke at prøve igen med sæbe. Men det koster ikke alverden med en bøtte lakfjerner, som en hvilken somhelst malerhandel har. Almindeligvis virker det inden for en halv times tid og kan skrubbes af med lunt vand og en børste.

Men i relation til skille ad, så har du vel næppe skilt låsen og aftrækkerhus (og evt. aftrækkebøje) fra kolben? så en eller anden form for hensyn vil der vel være behov for, hvis du iværksætter med skrappere midler.

Hvad har du tænkt dig efterfølgende? at pudse den op og oliebehandle vel sagtens?
Annonce
Skal det absolut gøres med kemi?
Ellers kunne du trække den gamle lak af med en ziehklinge, og derefter fint slibepapir.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der sidder 4 skruer og du kan efter skille det hele af ..er der noget galt i det..

Du kan ikke bruge en Ziehklinge..der er 1200 rille i den som mønster
Skrevet af HansW den 04-03-2009 12:00
Skal det absolut gøres med kemi?
Ellers kunne du trække den gamle lak af med en ziehklinge, og derefter fint slibepapir.
klinge er næppe så anvendeligt på netskæringer eller anden eventuel ornamentik, der er skåret i skæfte og kolbe. Ligeledes vil krumningerne på forskæftet, halsen og omkring en eventuel kindpude og pistolgreb stille krav om tålmodighed og håndelag, hvis klingen skal lave et pænt arbejde.
nå, der kom du mig i forkøbet Urup

Det er farligt at begynde et svar og så afbryde mens andre gøremål trænger sig på :-)
Helt fint Lars

Jeg giver den brun sæbe igen i aften og lade det sidde på i 48 timer.....det koster 1 kr.
Hvilket Olie skal je bruge ???
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også