Skurrende mislyd fra forhjul?

Hej allesammen,

Jeg har et problem med min kære gamle velholdte passat variant 2,0 16v fra 1990, og håber nogle erfarne gør-det-selv folk i dette forum kan lede mig på rette vej, så jeg kan løse problemet på gør-det-selv værksted med svigerfar eller i det mindste kan gå til en mekaniker med forhåndsviden, så jeg ikke bliver rippet. Jeg bor trods alt i København, hvor moralen til tider er temmelig lav, når det kommer til værksteder.

Problemet:
Når jeg kører kommer der en en kortvarig skurrende mislyd fra den forreste del af bilen som præcist følger omdrejningerne på hjulene. Lyden forsvinder, når jeg drejer til højre, men er ensartet når jeg kører ligeud og drejer til venstre.

Indtil jeg for nyelig, hvor jeg fik skiftet de inderste tandstangsmanchetter/med fed olie (de forgående var temmelig ødelagte), nye styrekugler og en efterfølgende uautoriseret sporring af bekendt på gør-det-selv værksted, var lyden meget svag ved ligeud kørsel og når jeg drejede til venstre, men blev derimod meget tydeligere, når jeg drejede til højre, specielt ved høje hastigheder, hvor der kommer pres på hjulene. 

Efter sporringen forholder det sig altså radikalt anderledes: lyden er blevet noget højere og nu forsvinder den, når jeg drejer til højre (hvor den hørtes sporringen), men er konstant ved ligeud og venstre kørsel.

Jeg tænker det kan være lejrene, men da bilen var oppe på gør-det-selv-værkstedet kunne jeg hverken mærke slør eller høre nogle lyde, når jeg kørte hjulene rundt (lyden fremkommer altså umiddelbart kun, når bilen bærer sin egen vægt).

Jeg håber, at I kan hjælpe mig, da lyden er frustrerende og jeg ikke ved om, det er risikabelt at køre rundt med.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det kan ikke være andet end hjul leje der er stået af er det for ende

eller bag ende.?

Når du drejer til venstre er der skurende lyd og når du drejer til højre forsvinder lyden, er det rigtig forstået, så er det dit højre forhjulsleje der er røget.

Det er korrekt forstået, men lyden er der også når, jeg kører lige ud. Ved ikke om de kan have noget med at sporringen ikke er lige, så der kommer et pres på lejrene fx?

Jeg er ret sikker på det ikke er en bremse som hænger, da jeg fornyelig - før sporring m.m. - har fået nye klodser og skiver hele vejen rundt. Lyden er altså først for alvor blevet et problem efter sporringen som blev foretaget ca. en uge efter bremserne blev ordnet.

Mht. til knokkeled indebære det en dyr/vanskelig reperation? Og hvad er knokkeledet for en størrelse?

I øvrigt er det vigtigt at tilføje, at lyden er den samme, hvad enten jeg har koblingen nede eller ej eller triller i frigear...

mht til knokkeled, hvis det er led forbundet med drivakslen, tror jeg ikke det er problemet, da det så, efter min umiddelbare fornuft, ville forværres når jeg drejede og samtidig accelrere, og det er ikke tilfældet. Det er som nævnt også en blød skurrende lyd og ikke en "kantet"/skarp/ eller klonk-lyd.

Jeg hælder nok mest til teorien om lejrene, men er der nogle som kan fortælle mig, hvorfor jeg så ikke kunne mærke hverken slør eller høre nogle lyde, da jeg havde den på lift og drejede hjulene rundt?

Lejet kan kontroleres ved at du løfter hjulet fra jorden og tager fat på begge sider og trækker i hjulet mod dig selv, ud ind, så vil det sikkert kunne give sig en smule, at du måler slåret ved at vibbe i hjulet, er styrekuglen du laver kontrold af, men træk hjulet ud mod dig selv og tryk hjulet ind, giver det sig lidt er det lejet.
For mig lyder det også som et forhjulsleje.
Har lige haft problemet i Vores Golf 3, der kunne jeg ikke mærke noget slup, ved at rykke i hjulene når bilen var løftet. men den rumlede når man kørte, skiftede så begge lejer og det højre kunne man se kugler så brændte og ruflede ud.
efter lejerne blev skiftet er rumle lyden væk.

Et tip hvis en Passat er lige som en Golf, så tag hele fjederbenet med ud, i stedet for at løsne de 2 bolte nede ved lejehuset for hvis man gør det, ryger sporingen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis