Hej allesammen,
Jeg har et problem med min kære gamle velholdte passat variant 2,0 16v fra 1990, og håber nogle erfarne gør-det-selv folk i dette forum kan lede mig på rette vej, så jeg kan løse problemet på gør-det-selv værksted med svigerfar eller i det mindste kan gå til en mekaniker med forhåndsviden, så jeg ikke bliver rippet. Jeg bor trods alt i København, hvor moralen til tider er temmelig lav, når det kommer til værksteder.
Problemet:
Når jeg kører kommer der en en kortvarig skurrende mislyd fra den forreste del af bilen som præcist følger omdrejningerne på hjulene. Lyden forsvinder, når jeg drejer til højre, men er ensartet når jeg kører ligeud og drejer til venstre.
Indtil jeg for nyelig, hvor jeg fik skiftet de inderste tandstangsmanchetter/med fed olie (de forgående var temmelig ødelagte), nye styrekugler og en efterfølgende uautoriseret sporring af bekendt på gør-det-selv værksted, var lyden meget svag ved ligeud kørsel og når jeg drejede til venstre, men blev derimod meget tydeligere, når jeg drejede til højre, specielt ved høje hastigheder, hvor der kommer pres på hjulene.
Efter sporringen forholder det sig altså radikalt anderledes: lyden er blevet noget højere og nu forsvinder den, når jeg drejer til højre (hvor den hørtes sporringen), men er konstant ved ligeud og venstre kørsel.
Jeg tænker det kan være lejrene, men da bilen var oppe på gør-det-selv-værkstedet kunne jeg hverken mærke slør eller høre nogle lyde, når jeg kørte hjulene rundt (lyden fremkommer altså umiddelbart kun, når bilen bærer sin egen vægt).
Jeg håber, at I kan hjælpe mig, da lyden er frustrerende og jeg ikke ved om, det er risikabelt at køre rundt med.