Elvarme --> ?

Hej

'Nyt' hus fra 1974 med el-varme, så der er lidt at gå i gang med. Området er forsynet med naturgas, som jo heller ikke er billigt, så jeg mener jeg har 2 veje jeg kan gå:

Varmepumpe og vandbåren varme. Det bliver ret dyrt at installere

Isolering. Masser af isolering og så elvarme, evt som luft-luft varmepumper.

Status efter et par måneder er at jeg har registreret forbruget samt konstateret, at vi ikke kan leve med den smule varmt vand, som en 110-liters elvandvarmer kan levere.
Hvis vi ender i model 2 (isolering) overvejer jeg en varmtvands-varmepumpe, som ventilerer og samtidig trækker varmen ud af luften og derved laver varmt brugsvand. Det lyder som en ganske fornuftig indretning. Er der nogen erfaringer her ??


MVH Leo

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står der ikke noget brugbart om isolering i energimærket?
Vælger du vandbåren varme, så få det fra en luft/vand varmepumpe, sammen med efterisolering bliver det sikkert billigere end gas. Men spørg dit elselskab om rådgivning, de ved en masse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Uanset valg vil jeg efterisolere hytten. Der er ingen tvivl om at det er den bedste investering. Start med loftet - her siver mest varme ud ca. 15 % mere end andre steder. Det anbefales at smide 300 mm på, jeg smider dog 400 mm på.
Det tager en weekend og forenter sig selv med det samme.

Derudover ville jeg smide en luft/luft op på væggen, de koster ikke så meget og så sparer du igen med det samme.

 

 

 

Energimærket synes bare at jeg skal købe et gasfyr og lave vandbåren varme. Isoleringen er vurderet til at være 'tidssvarende', men der blev anbefalet efterisolering loft.
Gulvene er lune (uden gulvvarme), murene er hulmursisoleret, skråvægge har 100mm isolering og loft 150mm.

Vinduerne kostede ifølge Energimærkningen en bondegård at skifte og det var derfor en dårlig forretning, men det er nu nemt selv at skifte glas (op til en vis størrelse...), så det kommer til at ske. En del af dem er nu allerede skiftet til energiglas ved løbende vedligeholdelse, resten skal skiftes ASAP.

Jeg glemte at sige, at vi har en STOR brændeovn/kakkelovn i stuen, og den kan uden problemer levere mere varme end man har brug for i stuen. Der mangler klart et system til at fordele denne varme til resten af huset.

Trefor kommer forbi 12. marts og rådgiver, jeg har haft fat i dem, og jeg er spændt på hvad de siger.

Jeg har haft et termografisk kamera med hjem fra arbejde en frostdag, så jeg har også rimeligt styr på hvor der er kolde punkter, der skal ordnes.

Hvad med den der varmtvandsvarmepumpe ? Den tager den varme jeg har i huset og konverter den til varmt brugsvand, prisen er at der suges kold udeluft ind, så deres Cop på 4.2 (Stiebel Eltron LWA 252) gælder nok kun for deres del af energiregnskabet: Jeg tror ikke de regner opvarmningen af kold indsugningsluft med der...

Ovn:
http://picasaweb.google.dk/lh/photo/UPX1doYOhyq6GKDEvFtWYw?feat=directlink

Hus:
http://picasaweb.google.dk/lh/photo/f0K9vw8HqDvEsozDEtn_ng?feat=directlink

Havudsigten :o)  : http://picasaweb.google.dk/lh/photo/9RBaPNeFsQMxYeoPY8dIrA?feat=directlink


MVH Leo

Har kigget på Stiebel Eltron LWA 252. Som jeg forstår det, suger den luft fra rummene via friskluftventiler, og laver varmt vand af det.
Dermed er dit hus STADIG elopvarmet, men velventileret, mit gæt er at du får træk. Når varmepumpen på denne måde får energien fra indeluften, som skal elopvarmes via elradiatorer, har du bare købt en dyr kombineret vandvarmer og udsugningsventilator. Skal du bare have frisk luft i huset, så køb et par fugt eller timerstyrede ventilatorer til badeværelserne.
Den vandbårne varme er dyr at installere, uanset gas eller varmepumpe. Men jeg tror TREFOR er enige i at kWh prisen er billigst på varmepumpen. Kan du leve med den minimale støj fra en god kvalitet luft/luft varmepumpe er det faktor 3.5 - 5 billigere end elvarme.
Lad os høre hvad TREFOR kommer frem til
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis