Sikring af tagsten.

Under indtryk af den standende debat omkring taglægning osv undrer jeg mig lidt over anvisningen på sikring med bindere på tagsten.

De betontagsten jeg lagde op på mit tag, skulle iht. anvisningen kun sikres med sidebindere på de 2 yderste, nederste og øverste rækker.
I går så jeg så et indslag om byggerier, vist nok ifm sagen om moms på byggegrunde i det nye skatteforlig. Her viste man så et arkivindslag om byggeri, hvori der blev vist lægning af et tag, hvor jeg så at håndværkeren lagde de sortglaserede tegl uden sidebindere.

Blev det ikke et krav at alle sten skal sikres med sidebindere efter orkanen i 1999?

I hvert fald var det ikke tilstrækkeligt med den anvisning jeg lagde mine sten op efter, idet der røg 10-12 sten af i 1999. Det var da til at komme over, idet det tog ca en time at lægge lidt nye op og lægge de resterende på plads, nu med bindere på alle!! :) 

Det skal bemærkes, at min ejd. ligger ude på Lars Tyndskids Mark og dermed får fuld knald ved storme.


Med venlig hilsen
ktm

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Normalt bindes den yderste række + hver anden tagsten efter anvisninger fra producenten eller TEGL 36, ligeldes bindes alle sten langs skotrender, genneføringer som ovenlys, skorstene o.l.

Der skal anvende den type bindere der anvises af producenten (sidefals- eller jp-bindere) og i specielle tilfælde og i begrænset omfang nakkekroge.

Udsatte steder kan det dog være nødvendigt at fastgøre alle tagsten, og evt. ved stejle taghældninger at skrue dem fast.

Mom ikke de brugte nakkekroge i stedet for sidefalsbindere.
De blev bare lagt helt og aldeles løst ned på lægterne, men måske bare til glæde for kameraet, men alligevel misvisende, især de det var lige omkring en skorsten.
Jeg kiggede meget nøje efter, hvad han lavede!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

He he, okay.

Ja, det er måske ikke så heldigt med kamera på men.
Men det er jo set før, som firmaet i klamphuggerne der kunne montere undertag inde fra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis