Ak ja, så er første sæson i min 'nye' båd allerede snart slut, og jeg
skal til at planlægge optagning og vinterklargøring.
Jeg har aldrig haft en båd med indenbords dieselmotor før, og jeg er
lidt i tvivl om hvordan jeg bedst skal konservere motoren for vinteren.
Det er en søvandskølet Yanmar 1GM10. Der står i instruktionsbogen at
man bare skal tappe vandet af motoren, så skulle den være vinterklar.
Skal jeg skylle motoren igennem med ferskvand først ? Skal jeg fylde
vand på igen (hvordan ?) inden jeg starter motoren til foråret ? Jeg
tænker at motoren ikke har godt af at køre uden vand i kølesystemet.
Jeg også fået det råd at fylde kølesystemet med kølervæske, da det
skulle modvirke tæring. Men hvordan gør man det i praksis ?
Køleslangerne af og ned i en spand med glykol ? Men hvor længe skal
motoren så køre ? Jeg skal jo være sikker på at termostaten åbner, så
de indre dele bliver helt fyldt med kølervæske.
Hvad vil I foreslå som den bedste metode til vinterkonservering - og
klargøring igen til foråret ?
Udskifter I motorens zinkanode, olie, oliefilter, brændstoffiler og
luftfilter inden vinteren ? (har en 1GM10 forresten et luftfilter ?).
Hvad med impelleren, skifter man den hvert år ? Den er jo temmlig dyr.
Er det bedst at tømme dieseltanken, eller skal den tværtimod være fyldt
til randen for at modvirke kondens ?
Har nogen af jer en punkt-for-punkt-vejlednng, I selv arbejder efter ?
Det var mange spørgsmål, men jeg vil gerne gøre det rigtigt fra
starten.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner