Yanmar 1GM10 dieselmotor - vinterklargøring?

Ak ja, så er første sæson i min 'nye' båd allerede snart slut, og jeg
skal til at planlægge optagning og vinterklargøring.

Jeg har aldrig haft en båd med indenbords dieselmotor før, og jeg er
lidt i tvivl om hvordan jeg bedst skal konservere motoren for vinteren.

Det er en søvandskølet Yanmar 1GM10. Der står i instruktionsbogen at
man bare skal tappe vandet af motoren, så skulle den være vinterklar.
Skal jeg skylle motoren igennem med ferskvand først ? Skal jeg fylde
vand på igen (hvordan ?) inden jeg starter motoren til foråret ? Jeg
tænker at motoren ikke har godt af at køre uden vand i kølesystemet.

Jeg også fået det råd at fylde kølesystemet med kølervæske, da det
skulle modvirke tæring. Men hvordan gør man det i praksis ?
Køleslangerne af og ned i en spand med glykol ? Men hvor længe skal
motoren så køre ? Jeg skal jo være sikker på at termostaten åbner, så
de indre dele bliver helt fyldt med kølervæske.

Hvad vil I foreslå som den bedste metode til vinterkonservering - og
klargøring igen til foråret ?

Udskifter I motorens zinkanode, olie, oliefilter, brændstoffiler og
luftfilter inden vinteren ? (har en 1GM10 forresten et luftfilter ?).
Hvad med impelleren, skifter man den hvert år ? Den er jo temmlig dyr.
Er det bedst at tømme dieseltanken, eller skal den tværtimod være fyldt
til randen for at modvirke kondens ?

Har nogen af jer en punkt-for-punkt-vejlednng, I selv arbejder efter ?

Det var mange spørgsmål, men jeg vil gerne gøre det rigtigt fra
starten.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det afhænger nok noget af, hvor meget motoren kører, men min erfaring (med
en benzinmotor) er, at den holder i mange år. Nøjes med at kontrollere den
og hav evt. en ny i reserve.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Hej.

Har selv haft en båd med samme motor model.

Jeg forsår ikke lige helt det du skriver om at der i manualen kun står
den korte beskrivelse du giver, men her er i (korte)? træk hvad jeg
gjorde (baseret på det der stod i MIN manual):

Efter båden var kommet på land tog jeg, som du selv foreslår,
kølevandsslangen (ved indgangen til båden) af. Slangen forlængede jeg
lidt og stak den i en balje med vand.
Lad motoren gå med det friske ferskvand i systemet. Udstødningen lader
du bare sprøjte vandet ud på jorden (pas på eventuelle miljø-
fanatikere, da der kan forekomme diesel-os rester i vandet :-).
Herved bliver EN DEL af saltvandet skyllet ud.
(Behøver jeg nævne, at du stikker en vandslange i baljen )

Imens forbereder du en blanding af ½ diesel og ½ motorolie (type
irrellevant). 1 liter er rigeligt. Stands motoren og tag diesel
slangen af. Husk at lukke for en evt. stophane ved tanken. Det er
VIGTIGT at du tager slangen FØR diesel filteret (et gråt "bæger"
bagest i venstre side af motoren) af.Dvs. mellem tanken og filteret.

Stik dieselslangen ned i blandingen og start motoren. Pump evt. lidt
med diesel håndpumpen (venstre side af motoren) FØR DU STARTER
MOTOREN. Må ikke betjenes mens motoren går.
Med denne blanding beskytter du dieselpumpen mod at "sætte" sig.
Diesel i sig selv er ikke nok...
Bemærk at motoren nok skal gå i mindst ½ time før den begynder at suge
fra blandingen, da der står en del diesel i filteret.

Herefter kommer turen til kølevæske blandingen. Som du igen selv
nævner skal termostaten åbne for at det hele skal hjælpe noget.

Dette løste jeg ved hjælp af et stykke gammelt udstødnings slange.
Dette monterede jeg ganske enkelt på udstødnings udgangen (hvor den
kommer ud af båden). Slangen kunne nå om i vandbaljen, som motoren
trækker kølevand fra. Herved kan kølevandet "køre i ring", og
temperaturen stiger ind til termostaten lukker op :-)

Når temperaturen er oppe hvor termostaten åbner skifter du vandet, da
der nu igen er kommet saltvand i systemet. )Det kommer inde fra
motoren.)

Nu blander du kølevæske i vandet, der stadig cirkulerer rundt.
Mål med et køle-check instrument når blandingen er oppe på det ønskede
"sikrings niveau".

Nu er motoren vinterkonsereret. (Stop motoren.....)
Forsegl udstødningens røret og indsugningen. Monter diesel-slangen fra
tanken. Lad stophanen være lukket, da du alligevel skal have skiftet
diesel filter til foråret. Kileremmen afmonteret og opbevares
tørt/varmt.

Dieselfilter, oliefilter, olie, zinkanode (både motor og drev) skifter
jeg i foråret.
Det er lidt et religions spørgsmål om man skifter olie i foråret eller
efteråret. Der er pro's and con's for begge dele....

Håber du kunne bruge det til noget, da det jo endte med at blive en
lang smøre :-)

Karsten
> Når temperaturen er oppe hvor termostaten åbner skifter du vandet, da
> der nu igen er kommet saltvand i systemet. )Det kommer inde fra
> motoren.)

Hej.

Er der ikke en aftapningsskrue på cylinderen?

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Det kan jeg faktisk ikke længere huske. Det er 5 år siden vi havde den
båd...
Men det plejer der at være....
Hvis du har en motor manual skal det også være beskrevet i den.

Det er der - på styrbords side. Men hvis jeg tapper vandet af, der der
jo ikke noget kølevand i det indre kølesystem. Kan motoren så tåle at
køre ? Eller vil termostaten lynhurtigt åbne så motoren tager frisk
vand ind fra spanden med ferskvand ?
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Annonce
Det kan jeg faktisk ikke længere huske. Det er 5 år siden vi havde den
båd...
Men det plejer der at være....
Hvis du har en motor manual skal det også være beskrevet i den.

(beklager den forvirrede navneføring. (Er først ved at oprette konto
hos Cybercity). Det var mit første Usenet svar :-)

Karsten
>Når temperaturen er oppe hvor termostaten åbner skifter du vandet,

Hvordan ved man at termostaten har åbnet sig ? Er det når kølevandet
ud af motoren begynder at blive varmt ?

Tømmer du tanken for dieselolie inden vinteren ?

>Nu er motoren vinterkonsereret. (Stop motoren.....)

:-)

Tak for dine gode råd !
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
Jeg lagde hånden på køleslangerne der går til termostat huset. På den
ene side er der koldt, på den anden side varmt. Når termostaten åbner
vil du kunne mærke den kolde slange blive hurtigt varmere.

Jeg tappede ikke dieselolie af inden vinter. I gamle dage kunne der
opstå problemer med dannelse af parafin, hvis dielsel olien
overvintrede, men det sker ikke i den diesel, man bruger idag.
Til gængæld vil der kunne dannes kondensvand i tanken, så hvis du vil
gøre noget, så fyld tanken helt op!

Ang. aftapning af vand vha. aftapningshanen: Lad være med det. Der er
ikke nogen grund til det. Den mængde vand, der står i blokken er
forsvindende i forhold til resten af systemet (slangerne).

Motorens kølekanaler vil dog alligevel relativt hurtigt fyldes med
vand igen, da termostaten jo ikke lukker fuldstændigt for vand-
cirkulationen. Der er et lille hul i termostaten eller -huset, så en
lille mængde vande kan trænge igennem den, selvom termostaten er helt
lukket.
Hvis der ikke var det ville termostaten ikke lukke op før det er for
sent, da varmen fra kølekanalerne omkring cylindervæggen så ikke ville
blive transporteret hurtigt nok hen til termostat huset....

Karsten
citat:
Oprindeligt indsendt af Fra NG:
Hej.

Det er lidt et religions spørgsmål om man skifter olie i foråret eller
efteråret. Der er pro's and con's for begge dele....

Karsten



Hej Karsten m.fl

-jeg vil nødig ind i en større teologisk diskussion, men der er ingen tvivl i mit sind om, at en motor har betydelig bedre af at stå en lang vinter og blive beskyttet i sine indre ædle dele af en ren frisk olie, end den har af en godt brugt sort sag, der har gjort sit arbejde godt, herunder holdt motoren ren indvendigt og derfor nu indeholder en masse af lækre sager -bl.a svovlforbindelser, der sammen med kondensvand let danner svovlsyre !

Så olie om foråret kan hurtigt blive "den sidste olie" smile

PS -husk altid at køre motoren efter olieskiftet, så den friske olie kan komme rundt til alle smørestederne.

------------------
venlig hilsen -og god vind
Lars Poulsen
-se min maritime hjemmeside på www.larspoulsen.dk

venlig hilsen -og god vind
Lars Poulsen
-se min maritime hjemmeside på www.larspoulsen.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis