Hul i flækket brosten ...

Hejsa -

Nogen der kan fortælle mig hvilken type bor jeg skal bruge for bore et hul i en brosten?
Prøvede i dag med et "standard" 8mm mur-bor ... boret var ubrugeligt efter få sekunder og lavede kun et lille fordybning i stenen ;-)

Ved samme lejlighed ville det være fint hvis nogen kunne fortælle mig hvorledes man flækker en brosten - jeg har hammer og mejsel ?

Med venlig hilsen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så flækker du den bare ved at slå til søren med den hammer. Men er da sikker på der skal slåes til, så skal den nok flække. Hullet kan du vel få boret hos den lokale stenhugger.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har "slået til søren" flere gange her i eftermiddag og kan også godt flække skidtet. Problemet er bare at den flækker hvor den vil og ikke hvor JEG gerne vil. Konen vil gerne have en pæn (nogenlunde) plan flade - det er lidt svært at opnå !?

Mht. hullet - så er overskirften her "lav-det-selv" - dvs. den lokale stenhugger er indtil videre ikke i spil ;-)

Andre forslag ?

Skrevet af Gumse90210 den 01-03-2009 18:34

Jeg har "slået til søren" flere gange her i eftermiddag og kan også godt flække skidtet. Problemet er bare at den flækker hvor den vil og ikke hvor JEG gerne vil. Konen vil gerne have en pæn (nogenlunde) plan flade - det er lidt svært at opnå !?


Der findes noget som hedder Granitklubben og de har denne vejledning. Måske den kan give inspiration.

WS

Jeg har med success (og efter flere forsøg) lykkedes med en diamantklinge og en vinkelsliber, hvis du lige har disse ved hånden.
Skrevet af j håndstad den 02-03-2009 17:10
Det bedste til at bore huller med er et Diamantrørbor.

Hvorfor er det bedre end en vinkelsliber med diamantskive som de skriver om på granitklubbens hjemmeside? Og hvordan får man gjort fladen glat når stenen er flækket?

WS
Skrevet af WinstonSmith den 03-03-2009 08:30
Skrevet af j håndstad den 02-03-2009 17:10
Det bedste til at bore huller med er et Diamantrørbor.

Hvorfor er det bedre end en vinkelsliber med diamantskive som de skriver om på granitklubbens hjemmeside? Og hvordan får man gjort fladen glat når stenen er flækket?

WS

Grumse stiller to spørgsmål

1) bore hul
2) flække sten

JH svarer på hvordan man borer. Forslaget om anvendelse af vinkelsliber går vel næppe på at bore hul? men at flække?

De to metoder har således intet med hinanden at gøre, da de er svar på to forskellige spørgsmål.
Skrevet af Lars ON den 03-03-2009 09:08

De to metoder har således intet med hinanden at gøre, da de er svar på to forskellige spørgsmål.

Ah - ja naturligvis. Det havde jeg lige overset.

WS
du skal bruge en borehammer, det er noget alle små håndværkere har.hullet skal være 14-20 mm og med 20 cm mellem hvert hul du borer ..så dybt som muligt eftersom du skal have en lige knæk..til at glatte fladen med skal du bruge det der er noget lign.en kødhammer .en masse små spidser i tern. egentlig skal du starte med at bruge en hammer med aflange riller den tager det grove og afslut med kødhammeren til det fine..den helt glatte flade kan du kun opna med et skærende værktøj og en masse vand

Hellere slå en mand med briller end med et brædt.!
 

For at flække stenen skal du mejsle en lille rille hele vejen rundt hvor du vil have bruddet. rillen skal bare være et par mm tyk. jeg ville ikke satse på at flække en brosten på den lange led. en brosten er ret stor. du tænker sikkert på en chatau sten (sikkert ikke stavet rigtigt).
Man slutter af med at lægge en lille granit sten (som ært) på den brudflade hvor du vil slå den over fra. først knuses stenen med din lille mukkert og der efter slår du igennem.
Det trik har jeg lært i et bornholmsk granit brud.

for at fore et hul bruger du bare en borehammer. start med et lille bor. f.eks. 6mm og arbejd dig op i størrelse til det du skal bruge.


Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis