GPS - håndholdt eller??

Hej

Jeg har tænkt på at købe en GPS'er til min båd og overvejer nu hvad jeg
skal bruge. Lige nu og her, er behovet ikke så stort at jeg vil investere
en bondegård i det og derfor overvejer jeg at købe en håndholdt - er der
nogen her der kan anbefale mig noget eller som har gode/dårlige erfaringer
med håndholdte GPS'ere.
Eller måske kan man få en fastmonteret der er ligeså billig/god som en
håndholdt ??

Alle råd er velkomne da jeg INTET aner om GPS*ere.

Mvh Jens
http://www.rj85.mobilixnet.dk/indexside.htm
Tjek RJ-klubbens hjemmeside
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har haft en håndholt i nogle år.
Fordelen er at man nemt kan tage den med hjem forbinde den til en PCér.
lægge waypoints ruter ind hjemmefra og være klar til sejlads. Deuden kan man
så bruge den til bilkørsel vandreture og mange andre ting.
Hvis man har en håndholt der bruges til andet end sejlads opnås desuden
større rutine i brugen, end hvis den bare sidder i skibet.
En af de få ulemper jeg kan få øje på er at displayet naturligvis ikke er
så stort. Jeg finder det dog ikke som nogen større ulempe
Hej
Gert

Jeg har har haft en håndholdt GPS, men den sad fast i spilerskøde og så havde jeg ikke den mere, og har anskaffet en Garmin fastmonteret, og den fungerer, men pas på at antennen ikke er utæt da den så hurtigt ødelægges af vand. Overvej en med indbygget antenne, så undgår man løse forbindelser i antenne ledning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej - jeg har en Garmin 128 fast monteret i min sejlbåd. Den fungerer utrolig godt og er forholdsvis billig (du kan få den til omkring 2600,- for tiden). En håndholdt har sikkert sine fordele, hvis man ellers kan finde den i mørket et eller andet sted i cockpittet og i øvrigt lige har et par hænder fri.

Simon Hansen
www.rj85.mobilixnet.dk
Tjek Dansk RJ Klubs hjemmeside..!
Hej!

Jeg har netop været en tur i Caribien med min sejlbåd NETTE.
På hele turen benyttede jeg en bærbar GPS en Garmin 12, som var monteret på en aftagelig hylde på skottet i cockpit'et, således at rorsmanden altid kunne havde den at styre efter. Dette system fungerede helt perfekt under hele turen. Med den indbyggede antenne fungerede den både om læ og i cockpit'et.
Som backup havde jeg en ældre bærbar Garmin 38, som også fungerede helt uden problemer.
En fordel ved at benytte en bærbar GPS i stedet for en fast monteret er, at den kan flyttes rundt i båden til det sted, hvor der er brug for den. F.eks. under indtastning af waypoints er det praktisk at have den ved navigationsbordet, mens det under sejlads er mest praktisk at have den monteret, så rorsmanden kan bruge den til at styre efter. Har man behov for at "navigere" på en tur i land, er dette også en mulighed.
Em bærbar GPS er sandsynligvis også mere robust end den tilsvarende stationære, og så er den helt vandtæt!
Sikkerhedsmæssig er det af betydning, at den automatisk skifter til bateriforsyning, hvis 12 v forsyningen fra bådens akkumulator skulle svigte.
Endelig kan den tages med i redningsflåden, hvis dette skulle blive aktuelt.
Her er et billede af min GPS monteret på en hylde i cokpit'et: "http://www.geocities.com/yacht_nette/1rejsebrev/gps_garmin12.jpg"

Har du lyst til at læse mere om NETTE's tur til Caribien, så se på siden "www.move.to/nette"

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af flemming_bitz (den 16-11-2000).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af flemming_bitz (den 16-11-2000).]

S/Y NETTE
Flemming Bitz
www.move.to/NETTE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis