Vandspejl i Kælder.

Hej alle sammen.
Har før haft en profil her inde men har glemt brugernavnet, så nu prøver vi lige med en ny profil

Nå, mit "problem" består i at min forlovede og jeg har været ude og se på et hus.
Det er fra 1900, og der er så et kælderrum med indgang ude fra, i dette rum står vandspejlet så højt at man kan se det på væggene, og sælger oplyser at især ved våde perioder som disse, kommer der vand ud gennem væggene.

Der var da også fugtigt og noget vand på gulvet da vi var nede og se det, dog ikke "meget" der var måske vandt på 10% af gulvet.

Der er inst. en grundvandspumpe, men denne er åbenbart ikke i drift da der ikke står noget i tilstandsrapporten, og sælger har også krydset nej i skemaet.

Spørgsmålet er så, om man evt "bare" kan sætte en nu op, self. i den gamle "brønd" som er lavet i kælderen.

Huset har en kampestens sokkel

Skal man holde sig fra dette eller hvorledes?

På forhånd tak.

-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fint med en grundvandspume i tilfælde at oversvømmelse, men der må da ikke trænge vand ind igennem væggene, hvad siger tilstandsrapporten ?

Mener absolut det er noget man skal kræve udbedret inden købet, lugter jo af at der skal graves fri udefra for at lave sikring udefra og det er ikke nogel lille job at grave en kælder fri et par m af gangen.
Altså. tilstandsrapporten kalder det en "k3" Og de er fare for at det får betydning for andre bygningsdele.
Han har lavet et bud på 10.000kr at få lavet et dræn.
men du har da helt ret. det er helt sikker noget som vi skal have styr på først =/


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

tror 10.000 for et dræn er billigt... Det kostede det mig at lave det, hvor vi lavede alt selv. Hvis der skal håndværkere på så slipper du vist ikke så let. Og det er temmelig meget på kanten af gør det selv arbejde. Men der var bare ikke lige til andet i vores tilfælde. Jeg ville kræve det udbedret, eller få en til at give et tilbud på det, så du har noget at forholde dig til.

mvh jan

10.000 kr. til at få lavet dræn, det kommer man ikke langt med. Det bedste ville nok være at bede sælger udbedre dræn og afløb, sådan det hele overholder gældende regler. Ellers ingen handel.

Alternativt kan du lave et dræn indvendigt i kælderen, som går hen i din pumpebrønd. Du kan så købe en billig afvandingspumpe, som pumper vandet op og væk fra huset. Det er selvfølgelig en midlertidig "godt nok løsning", hvis du på et senere tidspunkt skal sælge huset, skal pumpen etableres korrekt, sådan du undgår bemærkninger i tilstandsrapporten.

Men det hele kommer jo også an på hvilke planer du har med kælderen, skal den bruges til redskabsrum, eller skal rummet isoleres og beklædes og indrettes som værksted.

Mvh. Asp

Hej, og tak for de brugbare svar

Det var som jeg tænke, en stor udgift, kunne heller ikke forstå at han kunne sætte det til kun 10.000kr. det er jo stårt set kun 20timers arbejde for en mand, og så kommer udgifterne til materialer der efter.
Det skal dog lige siges at han har sat det til 10.000kr. at lave dræn, og 10.000kr at etablere kloak.
Men jo.
Vil også have styr på det før at vi skriver under på noget som helst.

Det samme gør sig gældene med olietanken, det eneste som står er at det er en nedgravet på under 6000L.
Intet om årgang eller mærkning af tanken, det skal der også lige være styr på.


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Annonce
Jeg håber huset er meget biligt, det lyder som et "projekt"
Det er ikke engang fordi at huset er så billigt. 1.55 Mill.
Så det er da også en slags penge.
Men er godt klar over at der skal pressen en del af prisen før at det bliver aktuelt
Der kan jo virkelig lure nogen ubehagelige overraskelser i det boligkøb.


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Du bør få en kloakmester til at se på kælderen, hvis den skal være tør er det ikke nok med omfangsdræn, sokkelen skal graves fri (1 meter ad gangen) og fugtisoleres med Platon plader eller lignende. 10.000 er nok ca 10% af hvad det vil koste. Det kan blive svært at finde nogen der vil gøre det, en 110 år gammel kampestenssokkel er normalt ikke særligt stabil, husk hvordan det gik med huset i Ålborg, og det var nok 40 år yngre.
det skal dog lige siges at der ikke er fuld kælder under huset. måske blot. 20kvm. men der ligger jo alligevel en del arbejde med det.

akselj ->
Min Onkel er heldigvis Kloakmester, men han skal self. også have noget mønt for at lave det.
Skal have fat i ham her en af dagene, og høre hvad han mener om sådan en sag.

Som det ser ud lige nu så står der et gammelt oliefyr der nede i kælderen, og når det engang er udtjent (som desværre nok heller ikke er alt for mange år) så bliver der lavet et jordvarme anlæg, og så kommer det ud og stå i værksteds bygningen regner jeg med..

Så rummet skal sådan set ikke bruges, højst til havemøbler om vinteren og div.

Men derfor skal der jo stadig være tørt, så ens ting ikke tager skade, og resten af bygningen ikke tager skade..

Endnu engang tak for jeres svar

-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Har lige snakket med ejendomsmægleren.
Og efter hvad han sagde så er olietanken fra 1991, så de har kontaktet kommunen for at få nogen papire på den.
Så det er da et problem mindre.

Så til næste, spurgte ang. kloak forhold, og så sagde han at det var en trix/septik tank.
Men det er vel meget normalt når man bor i en by ude på landet?

MVH


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis