toldkrydser/chalup

Davs der ude
Jeg købte for noget tid siden en træbåd også kaldet toldkrydser/chalup på 56 fod fra 1939
og nu er jeg gået igang med at renoverer den,så var det jeg tænkte om der var nogle der kendte noget man kunne gør ved skroget for at gør det tæt f.eks at lægge kobber på.



------------------
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Normalt bruger man ikke kobber til at tætne en båd med. Det er for at holde den fri for alger. Hvis du vidste hvad det ville koste at lægge kobber på en 56 fods båd, så ville du nok glemme ideen ret hurtigt igen.

Du kan banke paksnor (kan ik' lige huske hvad det rigtigt hedder, (kalifaktor?)) mellem bordne/plankerne, det er ihvertfald det man normalt gør.

Et andet godt tip er at hvis du har alt ude af båden, så køb 2 tønder rå linolie og hæld ned i bunden af båden og lad det ligge i et par uger. Dette skal selvfølgelig gøres efter man har tætnet den. På den måde suger al træet linolien, og derved udvider træet sig og bliver tæt. Risikoen for råd er også minimal, når båden er søbet ind i linolie.

Når båden så har stået i et par uger, så skal al den overskydende linolie fjernes igen, og båden skal have lov og stå i en uges tid. Derefter skal båden behandles med owatrol d1 og d2 indvendig og udvendig.

Når den så kommer i vandet, så vil den tage lidt vand i starten, så sørg for at have en kraftig lænsepumpe om bord.

Med venlig hilsen
ThomasB

Hej - det hedder "at kalfatre", og det man "slår" ind mellem træklædningen kaldes "værk" og til det bruger man såmænd et "kalfatrejern". Men... inden du går igang med at gøre noget som helst synes jeg du skal snakke med en fagmand. Måske gør du noget der senere viser sig at være mere end spildt arbejde. En af de dygtigste træskibsbyggere jeg kender hedder Peter og ham kan du få fat i på telefon 32571484. Han bor i sit eget træskib i Christianshavns kanal.
mange hilsner og godt mod

------------------
Simon Hansen

Simon Hansen
www.rj85.mobilixnet.dk
Tjek Dansk RJ Klubs hjemmeside..!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis