borebiller?

hej.
Er ved at lave en gammel lade på godt 100 kvm om til gildesal/værksted, og er næsten færdig med at sætte træbeton op i loftet. Da jeg kommer til at se et spær der ser sådan ud(billedet).. så er mit spørgsmål: hvad gør jeg ved det? er det noget forsikringen dækker? har haft huset i snart 3 år. er det så ejerskifteforsikringen jeg skal snakke med??
Har brugt næsten 30.000 kr på loftet så vil være lidt ærgelig over at skulle pille det hele ned igen.

M.V.H
Kristian L Jensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ellers der er tørt så dør de selv ud.

Ellers kan spærene behandles med boracol, så dør de helt sikkert.

Men så længe der er tørt, er der ingen problemer med borebiller.
Det spær du har billeder af, er vel tilgængeligt.

Ellers er der som sagt ingen problemer, så længe det ellers holdes tørt.

der er knastørt ved spæret.. derfor der er ? ved borebiller, da jeg kun mener de er hvor der er fugtigt... det spær der er billed af kan man snildt pille fra hinanden med fingerende

Det ligner helt klart borebiller.

Er der lavt fugtighed i spærene, så stopper angrebene helt af sig selv, og levende larver dør efterhånden.

Som alt andet levende kræver det rimeligt meget fugt som at de kan overleve.

Annonce
Har fået at vide at du evt kan slå dem ihjel med petrolium. Afprøvede det fornylig, på et mindre møbel... Og indtil videre ser det ud til at havde virket fint.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nej, ikke petrolium...

Brug noget der er godkendt til det, og ikke mindst et ikke brandbart materiale...
Feks. boracol


Skrevet af Koludabyg den 28-02-2009 23:30
Det ligner helt klart borebiller.

Er der lavt fugtighed i spærene, så stopper angrebene helt af sig selv, og levende larver dør efterhånden.

Som alt andet levende kræver det rimeligt meget fugt som at de kan overleve.



Jeg er ikke ekspert på borebiller - men google afslører hurtigt at de trives ved en relativ fugtighed på over 11% også ved lave temperaturer - der skal vel ikke meget til for at nå op på det niveau med vores klima herhjemme?

Hvis træet er så porøst så han kan fjerne det med fingerene bør man så ikke forstærke eller skifte spæret afhængigt af dybden af angrebet? -Jeg mener om der er nogle retningslinjer man kan rette sig efter hvis man kan sige at træet er f.ex 30% svækket eller lignende?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej

Sørg for en god ventilation og sprøjt Boracol 20 på alle tilgængelige steder, og hold så konstruktionen under observation.

Der hvor man har behandlet med Boracol stopper angrebene.

Boracolen kan påføres både med pensel, havesprøjte, elektrisk/luftsprøjte og der kan evt. anvendes forlængere, for at nemmere komme ind i hulrum.

Sæligt risikofyldte områder kan behandles med at trykke Boracolen ind i træet via specielle indborede ventiler, (kræver specialudstyr)

tak for svarene alle sammen.. har haft en taksator ude i dag og han mente også bare det var borebiller.. så jeg skifter det spær der ser værst ud og gir resten noget gift:)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også