Billige bådmotorer.

Tjek lige disse priser på Vetus og gang så med dagens kurs 0,65.
http://www.blocket.se/vi/19756568.htm?ca=11_s
Gad vide hvad de billigere Nanni, Beta, og andre der er lavet på samme Mitsubishi motorer, så kan fåes til?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi sidder seriøst og undrer os...

Sidste efterår købte vi en Peugeot 405, ganske vist med 214.000 km på bagen, men der er da nok 100.000 tilbage i motoren. Det svarer vel til 1000 timers drift, noget de færreste bådmotorer oplever på 5 år, i hvert fald blandt fritidssejlere her i Danmark.

Vi gav sølle 10.000 for motoren, og så fulgte resten af bilen med i købet.

Hvorfor i himlens navn skal bådmotorer så være så urimeligt dyre? På bådmessen i Bella Center sidste år kiggede vi på Yanmar og Penta, og monteret talte vi om noget i nærheden af 80.000.

Vi gav 90.000 for Bente II i sin tid, og vi pusler og plejer den gamle Albin AD21 diesel, der ligger i hende, mest fordi vi synes, det er charmerende med den originale motor, men bestemt også fordi vi ikke gider betale det meste af prisen én gang mere for at få et nyt tærskeværk i hende.

Hvis man nu forestiller sig, at vores 405'er dumper til syn om 1½ år og det ikke kan betale sig at reparere den... Hvor meget skal der gøres for at få en billig bilmotor til at spille i en båd?

Ikke at vi havde tænkt os at bytte over - vi er til diesel, ikke benzin, men rent principielt må der vel være en masse gode motorer, som går til de evige bilmarker, mens vi bådfolk bliver tørret i hoved og r.. når vi køber såkaldte 'marine-motorer'...?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja hvorfor ? der er flere ting tror jeg, først skal du have ferskvandskøling så skal du have manifold så skal du have tilpasset en geerkasse. Så er der omdrejningstallet det er alt for højt ,jeg tror en marinemotor er med stort drejningsmoment ved lave omdrejninger, de fleste kører vel ca 3-4000 ved fuld speed. Men der er garanteret en her i forum der ved en masse om emnet der vil forklare os uvidende om dette emne.

Marinisering kræver beslag til motorophæng, motorophæng, søvandspumpe, udstødningsmanifold med varmeveksler (fåes ikke til alle typer), koblingshus der passer til marinegear, koblingsflange til svinghjul, evt. andet svinghjul, marinegear, Desværre er brændstofpumpen på biler ikke altid bygget til at gå med konstantomdrejninger, det kræver så en ombygning af regulatoren.
Det kan godt betale sig at lave dette, hvis man har en billig basismotor. Men det er ikke bare lige. Man skal vide lidt om hvad man gør.

-Jeg har prøvet at mariniserede en 22 HK, 3 cyl Mitsubishi3B fra en skadet Thermoking kølemaskine. Det er i forvejen en industrimaskine, beregnet til at gå med konstante omdrejninger. Og alle dele kunne købes gennem Palby og K.K.E. Motorer. Med et brugt Hurth gear kostede det i alt godt 10.000 + en masse tid.
Kølemaskiner fra kølebiler, og små entrepenørmaskiner kører iøvrigt ofte med samme basismotorer som bådmotorene, nemlig Kubota, Mitsubishi og Yanmar. Jeg har som sagt kun kendskab til Mitsubishien.
Men i har ret. Marinemotorer er urimeligt dyre. Fabrikkerne er ret enige om prisen.  

Simple meget udbredte motorer, med relativt få heste og stort moment, er jo oplagt. Som f.eks:
2,4 diesel fra VW Transporter
2,0-2,4-3,0 diesel fra Mercedes-Benz

Hvis man altså gider alt besværet. Det er nok derfor mange vælger at betale sig fra det istedet ;-)

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har da selv (mariniseret) 2 stk 1.6 golf diesel, og det kører dødgodt på 4 år nu, alt i alt har motorene stået mig i 1500 Kr (sammenlagt), og det eneste marinisering jeg gjorde var at smide en søvandspumpe på, bore et hul i udstødningsmanifoldet et lille stykke nede så jeg ikke risikerede at vandet løb den forkerte vej, og tilpassede mine gamle volvo stangsskifte gear til motorene ved hjælp af noget så simpelt som forhjulstrækket fra selvsamme bil. Det ser stormP agtigt ud, men det virker. Så hvis man har udstyret (svejser/vinkelsliber) og en masse gåpåmod kan man lave næsten alle motorer om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis