Marinisering kræver beslag til motorophæng, motorophæng, søvandspumpe, udstødningsmanifold med varmeveksler (fåes ikke til alle typer), koblingshus der passer til marinegear, koblingsflange til svinghjul, evt. andet svinghjul, marinegear, Desværre er brændstofpumpen på biler ikke altid bygget til at gå med konstantomdrejninger, det kræver så en ombygning af regulatoren.
Det kan godt betale sig at lave dette, hvis man har en billig basismotor. Men det er ikke bare lige. Man skal vide lidt om hvad man gør.
-Jeg har prøvet at mariniserede en 22 HK, 3 cyl Mitsubishi3B fra en skadet Thermoking kølemaskine. Det er i forvejen en industrimaskine, beregnet til at gå med konstante omdrejninger. Og alle dele kunne købes gennem Palby og K.K.E. Motorer. Med et brugt Hurth gear kostede det i alt godt 10.000 + en masse tid.
Kølemaskiner fra kølebiler, og små entrepenørmaskiner kører iøvrigt ofte med samme basismotorer som bådmotorene, nemlig Kubota, Mitsubishi og Yanmar. Jeg har som sagt kun kendskab til Mitsubishien.
Men i har ret. Marinemotorer er urimeligt dyre. Fabrikkerne er ret enige om prisen.