Udskifte lampe udtag

Hej,

i forbindelse med at et lampe udtag er gået i stykker (knækket i plastikken) skal det udskiftes. Det er et standard LK som sidder monteret i en orange PL dåse i et gipsloft.

Jeg kan se at der kun er ført nul og tændledning ned til lampe udtaget, men at der i dåsen er både fase og jord tilgængelig.

Bør jeg under udskiftningen også føre de to sidstnævnte med ned i det nye udtag?


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag bare jordledningen med ned. Men lad fasen blive deroppe. Så undgår du at få en over fingrene, selvom lyset er slukket!! En gammel vane er at sætte skruetrækker eller finger på lige netop den klemme med fasen...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Du skal lige overveje om der er en grund til at beskyttelselederden (jorden) ikke er monteret i lampeudtaget.

Det kan jo være at den ikke har forbindelse til et jordspyd eller er er nullet, derved får du en falsk trykhed, og hvis hele beskyttelsekredsen er bundet sammen med ikke er forbundet til en jordforbindelse(spyd) vil der hvis der opstår en fejl på en brugsgenstand vil denne fejl blive overført til andre brugsgenstande som også er fonbundet på denne måde.

Der er jo ingen grund til at udvide det område som er berøringsfarligt fra en lampe til alle ting i huset. Selvføldig vil et velfungerende fejlstrømsafbryder nuppe sådan en fejl selvom at der vil mangle et jordspy, men det kan jo godt være at det først er når der er en person som berør fejlstedet.

Hvis du vil forbinde jordlederen i lampeudtage syntes jeg du skal kontroler at den har fysik forbindelse til et jordspyd eller er nullet i gruppetavlen.
Nu er det i et soveværelse, så her er det vel ikke nødvendigt med jord på min plafond-lampe? Jeg mener hvis det havde været et badeværelse ville det vel være en helt anden sag?

 

Hvis der er en aktiv-jordforbindelse vil det være i beskyttelederen(gul/grøn leder) at en evt. fejlstrøm (30mA ved HPFI) vil løbe og ikke i kroppen på en uheldig person som berør en brugsgenstand(lampe) med fejl på.


Jeg fik lidt kilden i fingrene ved at stå med en lampe i hånden. Ikke meget, men nok til at det var irriterende.
Det viste sig at jordledningen fra vaskemaskinen var hoppet ud af samlingen i tavlen!!

Så den med jordspyddet havde jeg ikke lige tænkt over! Jeg synes, ligesom Daniel, at du skal kontrollere / få kontrolleret din jordforbindelse.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis