Universalmotor vs. asynkronmotor

Jeg er ved at lave et lille hobby projekt, hvor jeg skal bruge en motor. Motoren kommer til at indgå i en styring, hvor den skal kunne køre begge veje.
Jeg har fundet to typer motorer som synes anvendelige (jeg har kun 230v til rådighed, der hvor motoren skal tillsluttes):
1: Pille en motor ud af en boremaskine
2: Bruge en 3-faset asynkron motor, som jeg kobler en kondensator ind over.

Den asynkrone motor har en effekt på 220w, ved 230 v hen over viklingerne, mens boremaskine som jeg har kig på har en effekt på 720w.

Mit spørgsmål er så, hvilken af de to motorer som er mest anvendelig, og evt om der er nogenn, som har erfaring med at anvende en motor fra en boremaskine?
 Og hvor meget effekt jeg evt. mister på at koble den asynkrone motor med kondensator?

På  forhånd tak

MVH

Daniel

Jeg er ved at lave et lille hobby projekt, hvor... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken 230 V boremaskine kører "begge vej"? Tænker du ikke på en akkumaskine? Bent. Hvornår har du sidst set en hobby boremaskine der ikke kan køre begge veje? Aksel
Bent. Når jeg ser på data på den hjemmeside kan jeg kun se 2 der ikke har Recht/linkslauf, og det er en vinkelboremaskine, og en 1800W kæmpe med morsekonus.
akselj, her er også et par, der ikke kan køre venstre om:

http://www.metabo.de/Historie.96.0.html


Den første kan, den fra 1934 kan ikke. (Sådan en er jeg tilfældigvis den heldige ejer af)


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hvad er diameteren og stigningen på trapezspindlen? Hvad materiale er omløbsmøtrikken lavet af? Umiddelbart vil jeg sige, at sådan en boremaskine har mere end rigeligt med kraft til at løfte en byrde på 3-5 kg.

Hilsen Metalsnedker

Jeg har haft en stor metabo 220 v boremaskine, hvor omløbsretningen blev ændret ved ændring af kullenes position  i forhold til ankeret. Med stor mener jeg ca. 750W. Iøvrigt en rigtig god maskine som desværre blev stjålet- lige som alt andet. 

MVH Bjarne S.N.


BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis