Fugt / svamp ved vindue

I sensommeren ordnede vi vores soveværelse og i den forbindelse fik vi fjernet nogle lister (ved ikke hvad de hedder, men se på billedet), som var monteret op ad vinduet. Vi har nu gennem vinteren været plaget noget af svamp på vægen op mod vinduet, netop der hvor disse "lister" tidligere var monteret. Jeg er derfor bange for at de havde en isolerende virkning.

Det skal dog lige siges at vi ved samme lejlighed rykkede lidt rundt i soveværelset, så sengen nu står under vinduet, hvilket har givet lidt kondens på vinduet om morgenen. Men hvis ventilationen står bare en lille smule åben er der næsten ikke noget.

Jeg har vedhæftet et billedefra vinduet i soveværelset og et fra køkkenet, så i kan se hvordan det har set ud før (de er stadig monteret i køkkenet).

De er har en overflade af plastik eller laminat. Nogen der ved hvor jeg kan købe nogen og hvad de hedder? Hvis det er pga. at de er blevet fjernet at svampeproblemerne er opstået skal jeg jo have købt nogen nye.

Nogen der kan fortælle mig om jeg har ret i min mistanke?

På forhånd tak...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der ved om det pga. at vi har fjernet dem at vi har fået problemet? Og hvad de hedder og hvor jeg kan få fat i nogen.
Ja lidt. Vi har dog altid en smule åben for ventilationen, så det trækker mest derfra...
Jeg ved det ikke. Men mit gæt vil være at der kommer en smule vand oppe fra, da det jo er i toppen af vinduet. Kondensvand vil lægge sig nederst i vinduet jo. Eller mere sandsyndligt, en kuldebro. Læs lidt mere her: http://www.rwsc.dk/minileksikon_dk/sider/k/Kuldenedfald.asp
Det stemmer jo meget godt overens med du har fjernet noget, samt at det trækker ind...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
så vide jeg kan se er det skimmelsvamp ( er det plastik vinduer i har fået sat i inden for de sidste par år ? og var der cement fuge i før (vil gætte på det er gummi fuge i nu ) ???

hvis det jeg har spurt om her er rigtig så er det på grund af at i har lukket "huset" for meget og det der for kommer fugt bag ved den nye gummi fuge som danner skimmelsvampen på inder siden af vinduet

det eneste der er at gøre er at skifte fugen ud med cement igen og hvis det ikke hjælp skal der sættes træ vinduer i igen :

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Annonce
Det er ikke kun oppe at der problemer. Det er fakisk i alle hjørnerne, både oppe og nede.

Det er plastikvinduer, men de er fra en gang i 80'erne, så de er betsemt ikke nye. Vi fik ny gummifuge omkring vinduet i sommers, men det var også en gummifuge der var der før.

Husk på at skimmelsvampen ikke er på idensiden af vinduet, men på væggen op mod vinduet. Noget tyder altså på at der opstår noget fugt mellem vinduet og væggen, hvilket så trækker videre ud i vægen. Passer jo egentlig meget godt med at der kommer fugt bag fugen, som der skrives.

Men er der ikke nogen af jer derv ved hvor man kan købe sådanne lister igen, for hvis problemet skyldes fjernelsen af disse, så skal jeg jo have noge nye på.
ja jeg er med på at det er på vægene ( da det ikke kan angribe plast )

mit forslag vilel være at den gamle fuge "ikke" har være så tæt som den ny i har fået og det er kun en måde at løse det på meget udluftning og så vil jeg gætte på i ikke har efter isoleret da fugen er blevet skiftet ( det kan måske løse lidt af det at have gjort det ) men må på en eller anden måde have fået lave en kulde bro rund om vinduet da i fik nye fuge od den skal fjernes før i vil have en mulighed for at få skimmelsvampen væk

skriv til mig hvis i skal have lidt hjælp til hvordan det kan gøre

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Det lyder meget sandsynligt at den nye fuge er tættere end den gamle. Da den gamle var så porøs at der trængte vand ind i bunden af vinduet (fransk altandør), hvilket gav nogle helt andre problemer, nemlig råd i spærene under gulvet. Så det ene problem erstatter åbenbart bare det andet. ;-)

Du meget gerne skrive hvordan vi kan fjerne kuldebroen, da det nok ikke er skide sundt at sove i et rum med skimmelsvamp.

På forhånd tak.
Skimmelsvamp er IKKE sundt. Men hvis det ikke er meget mere end det på billedet, kan i minimere sundhedsskaden ved at vaske det af i klorin eller rodalon nogle gange om ugen, indtil I får det lavet.
Når vi snakker skimmelsvamp, var jeg i weekenden ude og se en lejlighed, hvor en ydervæg var sort, HELT sort fra gulv til midt på væg af skimmelsvamp. Et område på ca 3x1,5 meter + det havde bredt sig i mindre målestok til en anden væg ved siden af også.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Vi har jævnligt vasket det med rodalon, dog ikke flere gange om ugen. I vores ejendom er det dog også et problem, hvis ting står direkte op af vægen. Havde på et tidspunkt sengen stående direkte op af ydervægen. Og hele det område hvor sengen rørte vægen, var der skimmelsvamp. Det kunne dog hurtigt tøres af og efter sengen blev rykket et par cm. væk fra vægen, så luften kunne cirkulere. Siden har der ikke været noget.

Hørte fra vores varmemester at der i en anden lejlighed var nogen der havde et stort klædeskab stående op af hele ydervægen, og der havde været skimmel fra gulv til loft. Det var bare ikke noget man kunne se, da det var bag skabet, så da de flyttede fik de sig lidt en overraskelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis