Unformat af ekstern Harddisk

Hej.

Jeg har i at anfald af ufattelig dumhed formatteret en ekstern harddisk.

Jeg vil gerne un-formatte´ den: altså genskabe den som før formatteringen.

Der har ikke været skrevet noget som helst på disken efter formatteringen.

Der findes købe-programmer der påstår at de kan, men jeg gider ikke give flere hundrede Kr for noget der måske/måske ikke virker.

Jeg har kigget på PC-Inspector (der er gratis), men jeg syns´ ikke det er særligt nemt at bruge.

Hvem har en go ide?

Mvh Troels

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

var der noget i denne harddisk.!

eller var der helt ny (lige kommet ud af emballagen).?

Hej.

Tak for det hurtige svar.

Der var en komplet XP-installation på disken og en del musik.

Mvh Troels

var det en "afspejling" af installationen.!

af den stationære. eller bærebare.

så vidt vides, at hvis du først har lavet en formatering, er alt tabt på din harddisk.

der findes en program der kan rede indholdet. men jeg kan ikke huske

hvad den hedder.!!!

som nogen har mistet billeder i ram kort til digital kameraet.!

Annonce
Hans2.hansen: Det var en komplet XP. Desværre har jeg ikke et image jeg kan genskabe efter.

Renault ejer: Alt er bestemt ikke tabt. Selv gratis programmer kan finde utroligt meget efter en formattering.

En forklaring jeg har læst mig til er at data slet ikke overskrives ved en formattering. Istedet "over-skriver" man kun "indholdsfortegnelsen på HD". Derved ser den tom ud og man kan skrive nogfet nyt oven på de gamle data.

Troels
Prøv at gå ind på www.tucows.com og søg på unformat - vælg så shareware programmer. Der findes en del, og der er brugere der har ratet programmerne.

Det er korrekt at en almindelig formatering ikke sletter dataene overhovedet men kun tabellen og typisk 0-stilles også 1. bit i selve filen. Der findes dog formatteringsprogrammer der går ind og skriver 0-er i samtlige bits på harddisken. Det er en noget mere sikker format. I forbindelse med IT-forensics vil visse data dog stadig kunne genskabes på det fysiske medie. Data skal overskrives 3 gange for det bliver stort set helt umuligt. Det er en metode der anvendes til destruktion af ekstremt følsomme data.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis