Hvilken jolle?

Hej allesammen

Jeg påtænker at investere i en mindre sejljolle til småture langs kysten,
men hvilken type kan anbefales.

Mine tanker er.

1. Skal udelukkende sejle for sejl - ikke kapsejlads men omvendt ikke tung
og dræbende langsom .
2. Mindre kahyt/læskærm så passagerer ikke får træk i nakken og eller vand.
3. Ikke kølbåd med dog stabil så der skal meget til at vælte (alderen er
ved at være 40+).
4. Pris max. 15-20.000 - gerne en ny båd.
5. Glasfiber at foretrække så hele vinteren ikke skal bruges til at slibe
og male- lidt træ er dog ikke ad vejen.
6. Transport på almindelig trailer, evt med opbygget støtte stativ - derfor
ikke for mange kg, også af hensyn til løft.
7. Tænkes lagt for svaj i perioder med meget aktivitet - hvilke regler er
der iøvrigt for det ?

Det kan tilføjes, at jeg absolut ikke er begynder på en sejlbåd, men at det
er en hel del år siden sidst.

Jeg kender nogle emner fra år tilbage, f.eks. Triss eller Oslo jollen, men
den lille kahyt mangler umiddelbart på disse. Er der nye emner siden jeg
sidst beskæftigede mig med sejlads ?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Kig på http://www.megin.dk og overvej, om ikke en Meginjolle trods
manglende kahyt kunne være sagen. En rolig og stabil jolle med god
plads og sikre sejlegenskaber. Og vækker beundring i enhver havn, hvis
træværket er velplejet / blanklakeret.

Jeg har selv apteret min, og den kan holdes på ca. 32.000 som selvbyg.
Færdig prisen kan du se på Megin hjemmesiden. Fås brugt fra ca. 15.000.

Hele familien kan være i jollen på dagture. Vi er 2 voksne og 3 børn,
og det går fint.

Jollen er let at få op på en trailer, den vejer 140 kg i sig selv, og
så er der 100 kg. blyballast, som giver stabiliteten.

Ellers kender jeg tilfredse Wayfarer sejlere. Sådan en fås til
ca.20.000 brugt, men vel koster 50.000 fra ny. Den sejler noget bedre
end Megin på kryds, men rummer kun 3 personer max, og man sidder lidt
mere ubeskyttet.

venlig hilsen
Morten Nielsen
Hej,

Jeg er på udkik efter en Wayfarer, så hvis der er nogle som har en liggende, vil jeg meget gerne høre om det?

Den skal være i ok stand, og helst med vogn.

Hilsen Anders
Hej NG.
Du spørger bla. på regler for at ligge for svaj. De er ret enkle, du må ligge stort set alle steder men skal holde dig fri af sejlrender og i visse tilfælde freede områder.
Så enkelt er det.

V.h. Håndværkeren
citat. Glasfiber at foretrække så hele vinteren ikke skal bruges til at slibe
og male- lidt træ er dog ikke ad vejen.

hvor i alverden har du den opfattelse af træbåde fra ?
min egen træjolle kan da klargøres på en wek-end. kan ses på min side ( er ikke til salg ).

i øvrigt er elektriske slibemaskiner normalt alt for groft for en træbåd. Man ser gang på gang at folk sliber god lak/maling helt væk, og også lidt af træet, og så gider de ikke male de nødvendige lag bagefter, og så ligner det noget der er løgn allerede året efter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs.
Jeg tror at mange menesker af i dag ikke aner en døjt om træskibe ! Æv det er så besværligt, kæmpe arbejde at vedlige holde o.s.v. o.s.v.
Men jeg tror at det skyldes tiden, mentaliteten til ting er at det bare skal virke og så skal det bare kunne passe sig selv resten af tiden.
Vi "gamle" der ikke havde glasfiberen fra starten havde et helt andet forhold til de ting vi ejede, skivet var ikke bare en brugsgenstand. Men en levende del af vores liv, vi har et "kærligheds" forhold til det skiv vi har. Prøv i dag at gå en tur i en havn eller på oplags pladsen, der er ingen der lige skal ned og se hvordan hun lige har det i dag, tjekke om fortøningerne ligger ordentligt eller om bukkene stadig står forsvarligt. Måske lige op / ned og sidde lidt i skivet og tænke lidt. Næh det skal bare virke når de har brug for det og så er det ellers bare en dims der skal kunne passe sig selv.

V.h. Håndværkeren
Jeg tror du ret, men man snyder sine øjne for det smukke syn af en velplejet træbåd og den tilfredshed veludført vedligeholdelse gi'r. Jeg bor på det gamle torv i Bogense, og når jollen står der, skal folk hen og kikke og føle og er jeg til stede vil man vide alt om den. Naboens glasfiberjolle ligger upåagtet hen.
Så der er mange interesserede, men de har alle en overdreven forestilling om hvor meget tid vedligeholdelsen kræver. Men det er da klart at ser man på en båd, som man ser på en skidtkasse, bare noget der skal du, så er en træbåd ikke lige sagen.
Jeg læste om en undersøgelse, som konkluderede at danskerne i gennemsnit glædede sig i ca. 15 min over de nye ting, de købte. Måske fordi man køber upersonlige ting til de fleste tider. Så få en træbåd lev med den og glæd dig over den fine patina, den får med årene, den bli'r sg'u smukkere og smukkere med tiden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
der findes en Lynæsjolle på 14 fod med en lille kahyt. Set til priser omkr. 25000

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
vil bare lige sige til HÅNDVÆRKEREN at vi altså er mange der lige skal ned og se hvordan hun ligger HVER DAG !! og lige skal op og sidde i hende..... tjekker også hendes fortøjninger ol.
Også selv om vi har GLASFIBER og ikke gider rode med træbåde ..... mere (længe leve fremskridtet) !!
Bevares et træskib er meget kønt, når det er velholdt (hvad der ikke er mange af dem der er) og det ligger bedre i vandet osv....men kom dog videre ikke alle har tid og lyst til at bruge hele foråret på at skrabe..lakke...tætne...skifte nitter..osv - men dermed ikke sagt, at det er forkert, at gøre det. Men lad være med, at se ned på alle os med glasfiberbåde, vi er skam lige så store sømænd som du.
Og flere af os sejler i det sydfynke....som i vores egen bukselomme biggrin
Og det sydfynsk er ubetinget det bedste vand at sejle i - men mange steder i DK er meget smukkere !!
Hilsen Don Larsen

P.S nu behøver du ikke komme med sure opstød for jeg svare ikke på dem da dette bare var ment som en oplysning og ikke som mangel på respekt for en aldrende sømand !!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også