Hvilken jolle?

Hej allesammen

Jeg påtænker at investere i en mindre sejljolle til småture langs kysten,
men hvilken type kan anbefales.

Mine tanker er.

1. Skal udelukkende sejle for sejl - ikke kapsejlads men omvendt ikke tung
og dræbende langsom .
2. Mindre kahyt/læskærm så passagerer ikke får træk i nakken og eller vand.
3. Ikke kølbåd med dog stabil så der skal meget til at vælte (alderen er
ved at være 40+).
4. Pris max. 15-20.000 - gerne en ny båd.
5. Glasfiber at foretrække så hele vinteren ikke skal bruges til at slibe
og male- lidt træ er dog ikke ad vejen.
6. Transport på almindelig trailer, evt med opbygget støtte stativ - derfor
ikke for mange kg, også af hensyn til løft.
7. Tænkes lagt for svaj i perioder med meget aktivitet - hvilke regler er
der iøvrigt for det ?

Det kan tilføjes, at jeg absolut ikke er begynder på en sejlbåd, men at det
er en hel del år siden sidst.

Jeg kender nogle emner fra år tilbage, f.eks. Triss eller Oslo jollen, men
den lille kahyt mangler umiddelbart på disse. Er der nye emner siden jeg
sidst beskæftigede mig med sejlads ?

Hej allesammen Jeg påtænker at investere i en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
til Don Larsen. Nu har jeg mødt håndværkeren, og han virker ikke spcielt aldrende. Nok om det.
hvad angår træbåde er der jo mange slags.
Lystbåde bygget som sådan, her findes der mange utroligt velholdte, som ikke behøver den store vedligeholdelse.
Ældre lystbåde 60 år og mere, her er der nok en del vedligeholdelse, måske også reparationer ind imellem, men mange ejere elsker deres båd, og holder også liv i traditioner.
Gamle udtjente brugsbåde, som er ombygget med mere eller mindre held, måske totalrenoveret eller bare en gang lappeskrædderi, de første med kraftige omkostninger, de sidste med en evig kamp mod forfald.

Så det er meget forskelligt.
I øvrigt har jeg intet mod glasfiberbåde, vil dog ikke selv ha' en. Men håber derimod i dette forum at øge int. for træbåde og få flere glade bådejere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs....som sagt et træskib er meget kønt og vil til enhver tid støtte dig i at folk gerne må sejle i træ - jeg gider bare ikke gøre det mere.
Det var heller ikke det jeg "øffede" over.
Hvad angår alderen på hånværkeren ved du det sikkert bedre end jeg...går kun udfra at den er meget høj med al den erfaring og viden som i den grad overskygger alle andre !!
Men det var var og er stadig ikke for at fornærme nogen - måske mere for at sige at der er andre med en del viden som måske ikke tør komme med dem hvis de skal "pilles" af bedre viden ol. og det er meget synd.
Og skal vi så se at komme videre !!

Don !
Hej Don.
Nå fandt du lige noget du kunne brokke dig over, så er du vel en glad mand nu ??

V.h. Håndværkeren
At I gidder alt det person fnidder....

Det bringer j oikke ret meget med sig.

Trådene bliver jo ikke bedre afden grund.

At man ikke er enig i faktuelle ting er ,efter min mening, helk OK at kommentere. Og oldninger ligeså, men dog med den sløjfe at netop holdninger er personligt baserede og derfor "kun" kan forståes helt med egne øjne...

Jeg er da ikke enige med alle... Men det betyder jo ikke at jeg gidder "skændes her i offentligheden" Der kan stryge en kommentar... men de er sjældent så dybt ment...

Dette forum holder, efter min mening, netop den høje faglighed og rene tone.
Det er klart noget der adskiller den fra de fleste andre lignende fora jeg er faldet over. Og så naturligvis også det faktum at forummer er gammelt og veletableret og med rigtig mange brugere. Nogen med mange indlæg og andre med få.

De fleste med rigtig gode indlæg, gældende såvel spørgsmål som svar.

Heldigvis er mængden af fnidder som denne tråd er end i ganske få, og lad det forblive så ;-)

MVH Njord
Annonce
til Njord.
Jeg synes nu ikke der er så meget fnidder, de gange det er sket, har det været undertegnede eller håndværkeren man finder er for meget. Jeg har valgt at drosle lidt ned, overvejer at stoppe helt, da responcen fra spørgeren næsten altid udebliver, så man ikke aner hvad svarene medfører. I øvrigt synes jeg antallet af svar, der ikke er relevante eller direkte misvisende er stigende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs.......Bingo - der ramte du noget og du er ikke så frembusende !!
ok. men vi må indrømme at vi har gjort det igen, hugget en andens tråd til ting, der intet har med det oprindelige at gøre, og det er i bund og grund en uskik.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også