Kuldebroer i træ/alu vinduer ?

Vi står over for at skulle opføre en tilbygning til vores hus, og senere udskiftning af vinduer i det eksisterende hus.

vi er faldet for Velvac i træ/alu (de laver vist kun træ/alu) vi kan godt lide det slanke design der fåes.

Vi har dog læst og hørt at der kan være /har været problemer med kuldebroer og ar der har været tendens til at danne sig kondens og skimmelsvamp på indersiden af ruderne.

Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte dette? er det et problem der ikke eksisterer mere?

Er der nogen der vil anbefale andre fabrikater

Vi står over for at skulle opføre en tilbygning... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det så noget der virker?

Er der nogen der ved om kan få ændret/skiftet bunden på "gamle" Velfac vinduer med kondensproblemer?

Jeg har bemærket at der er ca. 2½ cm "frihøjde" på undersiden af bundrammen. Kunne man evt sætte noget ilmod bånd på med en isolerende effekt - eller er det en klyt løsning.

Jeg har Velfc 200 af den gamle model (prod efterår 2006) og genvex anlæg. Jeg har ingen dugproblemer, kun håndtaget i badeværelset dukker når man er i bad. Men det fosvinder hurtigt igen. Resten af huset INGEN problemer.
Man i forbindelse med en reklamation (som blev klaret helt uden diskussioner) fik jeg monteret nogle ekstra tætningslister, som vistnok er gør det selv. Prøv at ringe til dem.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Proutæt....

Har været i et hus med deres vinduer og det suste lige ind og huset var fra 2008 !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Umiddelbart kan jeg ikke anbefale Pro-tec 7 serien af flere årsager.
Jeg tror de har et problem med deres kvalitetsstyring for der kan være ret stor forskel på hvert enkelt vindue, såvel angående kuldebroer som tætheden.
Der er ret forskelligt hvad jeg har hørt og set om netop 7 serien, og da der ikke er ret mange erfaringer med dette produkt ville jeg være YDERST forsigtig, hvis jeg alligevel synes produktet er interessant.
Desuden er garantien på denne serie kun det halve af garantien på deres Classic serie, trods det serien er ny og skulle være "revolutionerende fantastisk". Det bør give stof til eftertanke. Desuden indeholder deres garantibestemmelser dels flere underlige forbehold og er relativt uigennemskuelige. Desværre læser mange ikke garantibestemmelserne (ligegyldigt hvilket produkt man vælger), hvilket nogel gange viser sig at være usædvanligt dumt. Omvendt "er det jo bare vinduer" som mange nok tænker ;-)
Det er klart at såfremt man installerer et ventilationsanlæg med varmeveksling Og måske køler indsat, kan man stort set eliminere enhver kondensering. Det man imidlertid skal tænke på er, at et sådan anlæg koster en pæn sum og at der vil være vedligehold efterfølgende som enten koster tid eller penge.
Hvis vinduerne derimod overholder det de lover, i Pro-tecs tilfælde en indvendig minimumsværdi på omkring 14 grader, så vil det være ufornuftigt, rent økonomisk, at investere i et større ventilationsanlæg, såfremt det er for at undgå kondensering. Det vil i langt de fleste tilfælde slet ikke forekomme eller kun i særdeles begrænset omfang i en normal bolig af selv ældre dato.
Problemet med flere af vinduesleverandørerne - og også Pro-tec, er, at de lover mere end de kan holde. temperaturerne ved kuldebroerne er nemlig betydeligt lavere end det de lover og derfor kommer der kondensering og skimmelsvamp på såvel ruderamme som i nogle tilfælde også trækarmen.
Men det er et svært valg at vælge vinduer, selv med en vis viden om emnet. Jeg mener de forskellige enrgitjenester er rimeligt habile og at man kan få en vis grad af hjælp her. Christian Oxenvad holder jævnligt foredrag om emnet, og det er mit indtryk at han ikke kommer med udtalelser der ikke ikke er belæg for.
kender det se mere om velfac dug og kondens probemmer på lortevelfacvindue.dk, nb. det er skræmmene at de video som er kritisk over for velfac på youtube blive unlisted... stof til efter tanke.

Det endte med at vi valgte Velfac vinduer serie 200i, De blev monteret sidste efterår, og der har overhovedet ikke været antydningen af dug/fugt problemer. Vi er meget tilfredse.

Gaxi

 

Så har du været heldig, da den nye serie ej heller over div. bygning krav. http://ing.dk/artikel/110028-byggestyrelsen-blaeser-paa-anbefalinger-om-kondenskrav-til-vinduer


Men det er super for dig at du ikke kom ud i samme klemme som mange andre.

Ikke for på NOGEN måde at være ubehagelig, ville tage glæden over de nye vinduer fra jer eller sådan noget, men når blot jeres udsag fremstår som det gør, kan vi, der rent faktisk beskæftiger os en del med fysik, energiberegninger og klimaskærm ikke rigtig bruge det til så meget. Nu kender jeg jo ikke jeres baggrund, men vi skal som minimum have oplysninger om temperatur og relativ fugtighed på begge sider af vinduerne. -Men der er rigtig mange ting der spiller ind på det her og det er måske netop derfor, at rigtig mange forbrugere "bare" ender med at købe de vinduer de har hørt om, kender navnet på osv.
Nogle vælger vinduesleverandører fordi de har en "mestergaranti", "specialuddannede" tømrermestre eller andet de kan reklamere med. Dykker man imidlertid lidt ned under overfladen, er der som regel ikke særlig megen faglig basis eller sikkerhed i disse reklametermer.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også