Kuldebroer i træ/alu vinduer ?

Vi står over for at skulle opføre en tilbygning til vores hus, og senere udskiftning af vinduer i det eksisterende hus.

vi er faldet for Velvac i træ/alu (de laver vist kun træ/alu) vi kan godt lide det slanke design der fåes.

Vi har dog læst og hørt at der kan være /har været problemer med kuldebroer og ar der har været tendens til at danne sig kondens og skimmelsvamp på indersiden af ruderne.

Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte dette? er det et problem der ikke eksisterer mere?

Er der nogen der vil anbefale andre fabrikater

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nogle lo***vinduer - intet mindre. ALDRIG mere Velfac til mig.

Grebet fryser såmænd om vinteren, så hænger du sgi i...

Velfac påstår, at det hele drejer sig om udluftning, men det er løgn.

Jeg har et vindue åbnet..ja næsten i døgndrift, men der kommer også kondens.
Ved udluftning 3 x 15 min, som anbefalet, sker det samme.

Alt er forsøgt, men det er noget  øv - spild af penge, køb noget ordentligt og der er vel andre, der laver lignende vinduer - måske uden disse specielle egenskaber. 


Sniffer  
Hej

Velfac har som alle andre vinduesleverandører et paskvilgreb som er en kuldebro, da metalgrebet har forbindelse gennem lukkebeslaget til kulden udenfor.
Paskvilgrebet vil kondensere afhængig fugt og temperatur inden-udenfor, hvilket er en naturlov uanset, om der står Velfac, Rationel, Bedst & Billigst på produktet.

Det Sniffer skriver om grebene, er ens for alle typer vinduer jeg kender med paskvilgreb.

Velafac har forøvrigt moderniseret deres program med brudte kuldebroer i deres aluprofiler på foreløbig næsten alle deres vinduer/døre.

Kondens på grebet kan man nok ikke undgå i enhver situation men skimmelsvampe i vinduer er sikkert et brugerrelateret problem, og min erfaring er at der er husstande man ikke kan lære at lufte rigtigt ud uden at det skal være nedsættende på nogen måde over for disse.

Problemet opstår ofte i forbindelse med, at man udskifter utætte vinduer/døre med tætte, og i den forbindelse pludselig selv skal styre sin ventilation i boligen, hvor det før var Vorherre der sørgede for det, afhængig af hvordan vinden blæste.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hejsa

tak for svar

I forbindelse med vores tilbygning, påtænker vi at etablere et ventilationssystem til udskiftning af luften i hele huset.

Vil dette ikke kunne holde kondens og skimmelsvamp væk fra vinduerne?

Hvis det ikke skal være Velfac, hvad skal man så vælge? skal man holde sig helt væk fra træ/alu og bruge rent trævinduer?

hilsen

Carsten

 

Hej

 

Der er ikke noget i vejen for at vælge træ/aluvinduer, hvilket jeg forøvrigt altid anbefaler (p.g.a. den mindre vedligeholdelse), og her er Velfac en af de gode med en stor lysgennemgang, hvis man er til det.

Det er faktisk et problem for mange med velisolerede huse og ventilationsanlæg at indeklimaet bliver for tørt så hvis det er fugten og dermed kondensproblemer der skal løses er det en god ide med et velfungerende ventilationsanlæg med varmegenindvinding.

Vi har selv haft ventilationsanlæg i 18 år, og har aldrig dug på spejle eller vinduer (og ingen fluer i huset selv om vi bor på landet).

Det er dog meget vigtigt at man lader en fagmand indregulere ventilationsanlægget, da det ellers nemt kan koste 5-10% på varmeregningen.

Hej
Der har været skrevet en del om Velfac på Ingeniørens hjemmeside, bla. denne artikel: Se her

så Velfac er langt hen af vejen klar over problemet, og som Orla skriver ændret i konstruktionen.
Kigger man efter lignende vinduer har IdealCombi en næsten tro kopi... har ikke hørt om problemer på disse.

Så har jeg et ekstra spørgsmål til eksperterne... Træ rådner - stål ruster - aluminium irer(eller som nogle kalder det "korroderer"
Monterer jeg aluhjul på bilen, og der kommer et lille brud i lakken er de efter ganske kort tid grimme, det er selvfølgelige meget afhængig af luftens indhold af eks. salt. Jeg kender et familiemedlem der har allerede efter 2 år har fået udskiftet aludele på vinduerne pga. korrodering.

Kigger vi over i bilbranchen, har Audi introduceret galvanisering for mange år siden, og de fleste bil producenter fulgte efter. Har det revolutioneret rustbeskyttelsen på biler ? Ikke ifølge min genbo der er autolakerer. 

Hvad er jeres tro og forhåbninger med aluvinduer ?


Kun perfekt er "godt nok"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Et godt trævindue med vacumimprægnering og alubundglaslister holder måske i gennemsnit 30 år, og mit bud på et træ/aluvindue er ca. 40 års levetid.

Når levetiden når sit endepunkt, er der sikkert helt andre produkter på markedet såsom termoruder der producerer strøm o.l. som gør en udskiftning rentabel af helt andre grunde.

Så min anbefaling af træ/alu vinduer går primært på den mindre vedligeholdelse. i levetiden.

Nu er jeg selv ejer af et Velfac vindue samt et par døre. Det med grebet har jeg også bemærket, dog bliver det "kun" koldt jeg er ikke frosset fast endnu. Med hensyn til overfladebehandlingen af aluminiumdelen er Velfac pulverlakeret, og det skulle iflg. folk med forstand på de dele være noget nært skudsikkert. Eller i hvert fald mere holdbart end almindelig lakering. Nu er det kun 4 år siden jeg fik skiftet, men jeg er stadig fortrøstningsfuld, det ser stadig ud som nyt.

Og cru, ham din autolakerer genbo. Nu ved jeg ikke hvilke biler han maler, men den gamle og jeg har lige skilt os af med hver sin Audi på henholdsvis 20 og 15 år. Ingen af bilerne har fået yderligere rustbeskyttelse end den fra fabrikken, og de er begge usvejsede i de nedre regioner. Så jeg ved ikke om galvanisering er en revolution, men det er da noget af et fremskridt i forhold til den bil jeg havde for bare 15 år siden.

Er der nogen der kender til træ/alu vinduer fra firmaet Protec ? det ligger i Holstebro.

gode/ dårlige erfaringer?

 

Er der ikke noget med af velfac har ændret på deres 200 serie, til 200i. Så vidt jeg kan forstå så er en af ændringerne noget med kondens problemet og gøre..eller tager jeg fejl?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også