Bagerste flange på stevnrør volder probler. (Sabb vendbar propel) Med billeder

Jeg har lige taget ror og propel af min LM21 og det volder mig lidt problemer at få den bagerste fange af stevnrøret.

Jeg tror det er et special stevnrør til Sabb vendbare skruer.

For propellen sider på fast ind over en hage på flagen og akslen sider så løst inden i propel huset. man skifter så vinkel på propelen ved at skuppe eller trække hele akslen. Det gøres ved at dreje et håndtag på motoren.

Jeg skal jo have en volvo motor i båden og der skal fast propel på. og blandt andet for at spare penge har jeg valt ikke at skifte stevrøreret.

Første spørgsmål.
Er der en der ved om en flange fra et sabb stevnrør der er lavet til fast propel passer på et stevnrør til en vendbar propel.

Andet spørgsmål.
Er der nogen der før har set at der sider gevindstykker med møtrikker ud ved flagsen. Sådan umidelbart ville jeg sigde at det ligder en bare er spændt ind på stevnrøret. Men alle andre stævnrør jeg har haft med at gøre er monteret på stevrøret med gevind.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PÅ mit skiv er flancen kørt på stævnrørret med gevind og to bolte i flancen ind i agter spantet. på indersiden + en kontra møtrik på ydersiden mod en bøsning med fedtsnor om akselen en lille skidse
+
--- bolt
+
+ + kontra møtrik
++++++++bøsning til fedtsnor
+++++++++++++aksel og skrue
++++++++
+ +
+
----bolt
+

<p>Sejl og lystfisker&#160; hygge hilsen</p> <p>123fisk</p>
Her er billeder af flangsen på motoren i strakt tilstand og trukket tilbage. Det er sådan man stille vinklen på skruen

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Billeder af proppelen

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Vil sige det sådan, at jeg skal ikke have givet gode råd - i vores bådlaug havde en af vennerne nær måttet hæve sin båd, fordi nogen havde "klampet" en bøsning i, som "næsten" passede.
Men grunden til at jeg skriver er, at ham fra "Odden" bådværft havde mit Sabb drev skildt ad sidste år - det var nok sådan en som ham jeg ville bruge som livline

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Nej jeg er lidt på herens mark her.

Umidelbart ville jeg sigde at flangen er sat på før stevnrøret og at stevnrøret så er skruet på flangen og så støbt fast.

Normalt ville jeg have fået fat i to små møtrikker og så have spændt dem mod hindandan så jeg kunne få de 2 gevindstykke ud. Men igen det kunne jo lige så godt være 2 bolte der er støbt ind i fiberen. Så det er lidt risekabelt. Og så har den tidligere ejer også molestræert det nederste gevind man kan se det på billede 4 fra toppen.

Min plan lige nu vis jeg ikke høre andet. Er at få akslen taget ud og så se hvor langt bøsningen går ind i flangen får vis den går helt ind tager jeg sku det yderste led af intil kraven af med en nedstryer og så har jeg mig en flange der er prasentabel til en fast propel. Jeg kunne også lade den side og så er den klar til en ny sabb motor men arh det er ikke pænt og det ligner lidt noget fusk.

Vis jeg tager det uderste led af kommer flangen til at se sådan her ud.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Jeg ville få begge møtrikker af og så ville jeg bearbede flangen med en stor mukkert jeg tror den bare skal bankes af. Den kan ikke bruges aligevel når du skal have fast skrue.
Lige en opdate til andre der måske skulle få et ligende problem i fremtiden.


Jeg har fået akslen ud nu som faktisk var i ren messing. Det er heller ikke noget jeg har set før.
Men nu har jeg kontroleret flangen og den er af ren messing uden nogen form for bøsning eller leje.

Så jeg tager det yderste led af så den kommer til at se ud som det sidste billede jeg har lagt ind. Og så skulle jeg mene den er klar til en fast propel og en ny akslel. Det spare mig aligevel for en del arbejde og ikke minst penge.
Det koster vel 10.000 at få skiftet sådan et stævnrør da det hele skal lukkes op for at komme ind til det. Der sider en tank oven på som ikke kan tages ud med mindre man tager styrhuset af eller laver et hål ind til den.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>

Øhhh Nu bare et lille spøgsmål,

er du sikker på de to motore kører samme vej rundt,


Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Det gør de ikke volvoen drejer mod venstre og sabben mod højre.
Hvorfor ?

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis