støbning af grund

Jeg  skal støbe en grund på 8 meter , jeg skal forlænge et værksted. Det skal bygges i træ og taget skal være tegl.

Hvor meget beton skal jeg bruge  og hvilken blandingsforhold . Skal jeg afslutte med blokke eller er det underordnet.
Jeg har ikke den store erfaring med støberi.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af poka den 25-02-2009 12:14
Jeg  skal støbe en grund på 8 meter , jeg skal forlænge et værksted. Det skal bygges i træ og taget skal være tegl.

Hvor meget beton skal jeg bruge  og hvilken blandingsforhold . Skal jeg afslutte med blokke eller er det underordnet.
Jeg har ikke den store erfaring med støberi.

Hej.

Efter det du skriver, så lad en som har forstand på beton lave arbejdet.


PE

Hej Henrik

Tak for din interesse.

Ja jeg skal støbe hele soklen. Jeg ved ikke endnu om jeg vil støbe hele gulvet.

Venlig hilsen

Poka

Jeg er ikke helt klar over hvor langt stykke du skal lave - er det 8 mtr. sokkel eller 8m2?
Du skal lige prøve og regne lidt på det - hvor mange m2 beton bliver det.. Hvis du nærmer dig 7-8m2 kan det ikke betale sig andet end og få det leveret færdigt med betonkanon.. Jeg kan ikke præcist huske prisen fra sidst jeg havde besøg af en, men jeg mener prisen var omkring 1100,-/m2, men jeg endte med at give under 700,- efter lidt forhandling. Hvis du har et godt forhold til dit lokale byggemarked, kan det være du kan få det leveret gennem dem - de har ofte en god aftale du kan benytte dig af..
Når du har fået støbt soklen, sætter du en enkelt række fundablokke i watter og lægger evt. armering heri inden du fylder dem med beton (du evt. selv blander).
Når soklen står færdig, kan du grave ud til evt. gulv (kræver stampet underlag af grus + armering). Herefter kan du jo blande selv eller få besøg af kanonen igen, afhængig af mængden...
God fornøjelse!


<p>Henrik</p>
jeg skal forlænge et værksted. Det skal bygges i træ og taget skal være tegl.

så skal han nok ikke kun 20 cm ned.....nok mere min 90 cm :lol:
jeg støbte til mit sommerhus en 25 cm bred sokkel, hvilket nok skulle have været 30 cm - anyway vil anbefale den færdige beton og husk armerings jern - både i selve soklen og i terræn dækket
afslut med sokkelsten øverst, og husk også at støbe nogle ø10 gevindjern ned til vind fæstning af selve bygningen

Ø10 gevindstænger er lidt klejnt (syntes jeg) gå hellere op i Ø12, merprisen er meget lille.

Husk også den skal helt ned i soklen, det er ikke nok bare at sætte den i fundablokken, og du skal også lige give den et godt buk nede i bunden, så er det umuligt at trække den op

 

Venlig hilsen

 

Klaus 

Tak skal du ha

Povl

Ålborg Portland har en del materiale til frit download: (De har tidligere haft en mængdeberegner. Jeg kan dog ikke finde den ved første gennemsyn.)

Hvis man har mod på en halv dags skovlen, og har en god (billig) leverandør af grus (eks. brolæggeren) er det stadig langt det billigste at blande selv.

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=230


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?

Jeg mente selvfølgelig 20 cm. bred, grøften skal være ca. 90 cm dyb, altid til fast bund.

Hilsen Aksel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis