12 volts dynamo

Hej er der evt. en  som ligger inde med en gammel 12 volts dynamo til en bil eller andet, da jeg står og skal bruge en, den skal naturligvis virke....

Mvh Patrick

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dynamo? Så skal du nok spørge i et veteranbilsforum :-)
Spøg til side, du kunne også lede efter en 12 V permanentmagnetmotor, det er måske lettere.

Bent
Hvis du fortalte bare en anelse mere om hvad du prøver at opnå ville det måske være lettere at hjælpe...
Jamen jeg prøver og lave en lille vindmølle... har nemlig prøvet med en alm bil generator, og det blæser det slet ikke nok til... Håber det hjalp lidt på det.
Bildynamoer og generatorer er uegnede til mølleprojekter, de skal typisk op på 2-3000 omdrejninger før de giver strøm. det giver alt for stort tab at geare op til den hastighed. Hilsen Aksel
Annonce
der findes et par artikler om hvodan du selv laver en "pancake" generator som er den bedste til vindmøller - den har lav start initial og fungere derved ved lave hastighedder - i princippet efter samme princip som de nyt diode lygter til cykkelhjul

søg på goggle og du vil finde nogle bygge anvisninger -
f.eks.
http://www.windstuffnow.com/main/
En permanentmagnetmotor på 300 -800 W / 12 -18V finder du f.eks. i en akkuplæneklipper.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Mega mange tak for alle jeres svar, det sgu rart at nogen har lidt mere forstand på tingene, end jeg har.
Jeg har også hørt at ebay skaulle være stedet og kigge efter en såden motor, kender i noget til det?
mvh Patrick
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis