Byggeri af værksted / stald

Hej !

Vi er gået i gang med et projekt hvor vi selv er bygherre på byggeri af 180 m2 bygning som skal være værksted i den ene ende og stald i den anden. Vi er ude efter den billigste løsning, er der nogen af Jer der har erfaring med hvad de billigste materialer / løsninger kunne være?

Jeg tænker umiddelbart et randfundament, betongulv, ydervægge af mursten og indervægge af leca, spær af træ og eternittag.

Kunne der være andre løsninger mht materialer som er billige? Er der nogen der har en ide om hvad det vil koste af få muret væggene op ? (10 x 18 m og 3 m høje).

Andre gode råd?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bliver der egentlig højt nok til at de heste må gå inde i den stald. Det lyder meget fornuftigt det i har tænkt.

Har i overhovedet regnet på materialeprisen og hvormaget kan i selv lave for det er noget af en mundfuld i er på til at tage.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ja du har ret , stort projekt  Vi kan ikke lave så meget selv, udgravning og måske noget fundament og lidt opmuring af leca kan blive relevant men ellers må der nok fagfolk til.

Hesten skal have 2.70 så den skulle være god nok, det er også højere end 3 m, bare væggene der er 3 m og så er der luft over det.

 

Det billigste ville være at bygge det hele i træ.
Har selv tegnet en 600m2 hal jeg skal have bygget når denne Finansk.... vender.

Bliver lavet i spærtræ og limtræ både vægge og taget, også bliver det hele skalmuret udvendigt bagefter.

Bliver hurtigere for at lave den sådan, og væsenligt billigere i materialer ca. 100.000,- billigere i forhold til stålspær eller halrammer.

Jeg byggede i 2004 et fuldstændigt tilsvarende byggeri.. Så jeg vil da lige skrive hvordan jeg valgte at gøre det.

200m2 med 6 store hestebokse, dejlig bred staldgang og værksted i den ene ende. Derover stort halm-/høloft.

Materialerne er fundablokke med beton og armering op i en højde af 120cm, og derover lecablokke. Lecablokke er helt ubrugeligt som det nederste af vægge i en hestestald, da hesten lynhurtigt vil lave store skader på det når de sparker (og det gør de altså når de bliver lidt sure på naboen..) Samtidigt giver beton'en mulighed for at fastgøre evt. staldinventar bedre end hvis det hele var i leca eller træ (hvilket også er meget uegnet i en hestebox - det bliver simpelthen ædt!)

Gulvet er af en type beton der bedre skulle kunne tåle urin og møg. Det er MEGET vigtigt, at i IKKE får glittet/pudset betongulvet - det skal have en ru overflade, så hestene ikke glider på det..!

Da vi ønskede et halmloft over stalden, valgte vi store træspær og derpå et metaltag i teglstensprofil.

Som loft i stalden har vi opsat Troltect som har den fordel at det ikke har problemer med fugten fra hestene, det er meget brændhæmmende og giver en god akustik i stalden.

Ydervæggene har fået en "grov" pudsning og er kalket, så det matcher godt med vores gamle bindingsværkshus fra 1827.

En ting jeg efterfølgende fandt ud af er, at man ikke må lave et afløb på staldgangen medmindre det løber i en opsamlingstank - så det måtte jeg lukke til igen, da det bare løb sammen med regnvandet i en faskine..

Samlet pris for hele byggeriet blev ca. 300.000,- (plus staldinventar og vinduer for 75.000,-) Jeg lavede selv det meste arbejde, men havde folk til at hjælpe med støbning af sokkel og gulv samt opbygning af vægge.

Der er mange steder man kunne have sparet, så det kunne uden tvivl være lavet for under 200.000.

Held og lykke med projektet!

vh.
Henrik


<p>Henrik</p>

Min svigerfar er ved at lave ny lade til sine maskiner da hans rundbuehal er ved at blæse væk for tidens tand.

Den nye bliver bygget op omkring en tidligere svinestald hvor han genbruger eksisterende mure - stålspær der sættes (45 graders rejsning) og stålplader til taget, spær opsat og plader monteret - 50000.- alt incl. den færdige lade bliver ca. 10mx25m.

Så stålspær og plader er da heller ikke altid dyre...

/BOFH

 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis