Tip - Køb af ekkolod

I min motorsejler sad der ved købet et rimeligt nyt og meget opreklameret Eagle Ultra Classic ekkolod med transdurer plastret indvendig i skroget. Jeg var i starten lidt imponeret over alt det, den kunne vise.

Men begejstringen kølnede, da jeg ville sætte "keel offset". En normal funktion på et ekkolod for at få den til at vise sand dybde fra køl til bund, eller vandlinie til bund i forhold til hvor dybt transduren er placeret. Den funktion havde den bare slet ikke! Så forskellen skulle man løbende huske at korrigere for.

Så ville jeg sætte fast alarm for dybde under 2 meter. Det kunne den, men glemte instillingen, når den blev slukket. Den kan heller ikke huske om den skal måle i meter eller fod, når den tændes.

Men det værste er, at når man kommer under 2 meter (plus det man skal huske at lægge til) bliver visningen helt ustabil og tilfældig.

Konklusion: Ved køb af ekkolod skal man passe på ikke at blive forblændet af alskens smarte fisendask, men sikre sig, at det kan de basale funktioner til sikker sejlads og uden, at man først hver gang skal igennem et større tastearbejde.

m.v.h. M/S "Fri"

[i:]M/S Fri[/i:]
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ganske ret, jeg bruger selv et fra NASA, det viser det man har brug for og kan også indstillest til at vise sand dybde fra køl eller vandlinie OG DEN HUSKER DET.

Gert Kjær www.grog.dk

pt. Greece

Gert Kjær
s/y Grog
www.grog.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis