Vandrør

Hej LDS

Jeg er ved at renovere min kælder og i den forbindelse skal jeg have skiftet et stykke vandrør formentlig varmt vand til badeværelset.  Røret hænger under kælderloftet samlet efter mottoet: Har vi ikke kaviar så må vi tage hva' vi har" Det vil sige med en masse tilfældige bøjninger, så røret slår et sving ind i rummet.
Det ser mildest ikke særlig kønt ud. Derfor vil jeg have flyttet det ind til væggen. Jeg tænkte når nu det er et synligt rør, at jeg selv kunne ordne det. Jeg skal bare lige vide hvad det er for noget rør jeg skal bruge. Er det bare alm. sort stålrør eller skal det være galvaniseret? Det skal males bagefter.
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjaa..med den indsigt ville jeg nu få fat i en vvs'er :-)
Når det er sagt kan jeg da godt gi et par gode råd. Du skal bruge galvaniseret rør til vand ellers tærer det sorte rør ret hurtigt væk. Og hvis du skal lave en samling skal du for alt i verden ikke bruge en messing-samling (osse kaldet en radiator-union) da den for det første ikke er godkendt til at sidde på brugsvandinstallationer (VA-godkendt) og for det andet får resten af din galvaniserede instal til at ruste pga afgivelse af ioner fra kobberet i messingen, der angriber zinken i stålrørene :-)
Med disse råd kan du nok klare det meste selv men ha alligevel en dykpumpe og en robåd indenfor rækkevidde og en mobil med nummeret til den lokale vvs'er indkodet
En dykpumpe og en robod, javel ja Men det tror jeg nu ikke bliver nødvendigt. Og desuden så bliver man jo ikke klogere hvis ikke man spørger når man mangler viden. Men tak for svaret

Næ, du skal bare spørge det er jo det forum er til  :)

Og nu er det jo ikke raketvidenskab at udskifte et vandrør, og hvis du i forvejen er håndværker (murer??) så skulle det ikke være et større problem 

Du kan lige så godt bruge galv. stålrør, prisforskellen er minimal i forhold til sort rør, og så er det langtidsholdbart, unioner og fittings fås også i galvaniseret

brug pakgarn og paksalve, så er du sikker på at det bliver tæt

Venlig hilsen

Klaus

har selv lige skiftet et par meter vandrør - koldt vand. jeg brugte flexrør - det eneste problem var at det løsnet en masse lort inde i rørene når de blev arbejdet med så det smadret lige en vandhane


Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
Jeg har gevindskæresæt, pakgarn og paksalve. Jeg skal bare have købt rør og bøjninger. Kan det godt lade sig gøre at skrue det gamle vandrør fra hinanden når det hele hænger sammen. Kunne godt forestille mig det er svært at få det første stykke af. Eller skal man starte med at skære et stykke af med vinkelsliberen?
Annonce

Hvis der ingen unioner er så skal du skære røret over et sted, hvis du har en bajonetsav så brug den det er meget bedre, ellers kan en vinkelsliber også bruges.

Venlig hilsen

Klaus

Og når du har skåret det gamle rør over, er det nemmeste at montere en klemsamling, f.eks. en såkaldt Primofit kompressionskobling fra Georg Fischer. Det kan godt være bøvlet at stå og skære gevind f.eks. i et rør der hænger oppe under loftet.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
og tag gerne lidt billeder under arbejdet...trænger sq såån til et billigt grin Og vær helt klar med kameraet når du lukker vand på igen..
Så er arbejdet færdig og der er lukket vand på Så sparede jeg lige VVS'erens arbejdsløn og lige så vigtigt, nu ved jeg noget om hvordan man udskifter rør næste gang der melder sig sådan en lille opgave. Gevindskæreren blev godt nok slidt op til ½" rørene efter at have skåret et par gevind, men hvad kan man også forvente af et sæt til 300 kr. Den kompressionsfiting var godt nok lidt halvdyr, men er det ikke den eneste løsning når man skal have skuet det sidste stykke rør på?

Og tak for hjælpen til dem der kom med de gode råd!

Lige et tillægsspørgsmål. Hvad koster et ordenligt gevindskærersæt, hvis jeg en gang skal til sådan noget igen?
Skrevet af Carsten Murer den 07-03-2009 13:26

Den kompressionsfiting var godt nok lidt halvdyr, men er det ikke den eneste løsning når man skal have skuet det sidste stykke rør på?



Nej faktisk ikke, jeg får normalt en til at holde det gamle rør med en rørtang, også skærer jeg gevind på det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også