Hvordan reparere lysdæmpet lampe ødelagt af gl. sparepære?

Hej, jeg satte sparepære i min mest tændte - og lysdæmpede lampe - FØR der var mærkning af "Egnet til lysdæmpet lampe" o.l. Det virkede et par år, men nu kan INGEN pære få lys i lampen. Hvordan reparere lampen osv. så billigt og OK som muligt?
Venlig hilsen Pia

<p><strong>Venlige hilsner<br /> Pia</strong></p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Pia.

Medmindre det er en meget dyr lampe, kan det ikke betale sig. Og en lysdæmper er ikke bare lige noget man reparere.

 

V.h.  Håndværkeren

Det kan være en lille sikring der sidder i selve lysdæmperen.
Hvis du er lidt fix på fingrene kan du selv prøve at reparere den.
HUSK at tage stikket ud af stikkontakten!! Det lyder måske dumt at sige det. Men det er altså sket før for folk, at de har glemt det...

Start med at tage de skruer du umiddelbart kan komme til. Og prøv dig derefter frem. Lampen virker ikke nu. Så hvis det går helt af H... til, er det vel ikke så slemt!
Sikringen kan sidde i en lille holder der kan trækkes ud.

Prøv evt at skrive hvilken lampe der er tale om. Evt. billeder.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Kære Håndværkeren, tak for svaret! Jeg er også i tvivl, om det er selve lampen (som faktisk var halvdyr) ELLER lysdæmperkontakten på væggen, som skal repareres. Venlige hilsner og tak fra Pia

<p><strong>Venlige hilsner<br /> Pia</strong></p>

Kære Næstformanden og Håndværkeren og andre vidende på feltet lysdæmpere og sparepærer:

Lampen hedder: Norm69
se billede, (øih hvor de 69 stykker tog lang tid at folde og sætte sammen og så køn er den alligevel ikke tilstået!).

Men lysdæmperen er altså også gammel, en af de første fra 80-erne siges det.
På kontakten: Dæmperen sidder på smart dims, som løsnes med lille skrue, og så kan man vel klikke rammen af, men jeg har ikke prøvet. Skal jeg slukke for al strømmen på HFI-relæet først?

- Spørgsmål:
Sidder den udbrændte dims i Norm69 lampegrejet under alle "vingerne"
ELLER i den gamle lysdæmper på væggen??? Hvor køber jeg en ny dims at sætte i?

Jo, jeg ved godt, at jeg skal slukke for alt på HFI-relæet, hvis jeg skal skrue lampens elforbindelse fra i loftet eller mosle med lysdæmperkontakten, bare rolig.
Venlige hilsner, Pia


<p><strong>Venlige hilsner<br /> Pia</strong></p>

Hej Pia.

Når selve lysdæmperen sidder som en fast indstalation i huset, kan den jo ikke sidde i lampen, vel lille ven
Og der vil jeg råde dig til at købe en ny lysdæmper, som du kan få til en rimelig pris hos vores alle sammens rare Onkel Harald.

www.harald-nyborg.dk  Søg på nr. 5043 til 168,00 Kr.

Med hensyn til om det er nok bare at afbryde på HFI relæet er jeg lidt i tvivl. Min elindstalatør anbefaler at man altid tager hoved sikringerne ud, hvis der skal rodes med indstalationerne.
Jeg syntes nu det er en flot lampe, hvis man har en stue der er stor og højloftet nok til at "bære" den

Annonce
Når lysdæmpere brænder af er det sædvanligvis en såkaldt triac (3-benet elektronikdims) der er brændt af inde i dæmperen. Hvis du kender nogen der lodder i elektronik kan du måske få vedkommende til at skifte den. Den koster vel en tier.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej, mange TAK for fine anvisninger til hver en ihærdighed
jeg vil da købe den onkel Harald-dims - og sætte den i.

Er dimsen standard i en grad, så den passer til min 80-er-dæmperkontakt på væggen...., mon? Er der tvivl om det, vil jeg da gerne vide det hurtigt.
Skønt hvis jeg kan bestille den i morgen.

Nu har jeg ikke kunnet bruge kontakt+lampe siden før julen 2008, nemlig.

Venlige hilsner, Pia


<p><strong>Venlige hilsner<br /> Pia</strong></p>
Hej, mange TAK for fine anvisninger til hver en ihærdighed og snilde
Det med at lodde i så fine ting ... kan jeg ikke bede nogen om. Men
rart at vide, hvad det drejer sig om! Venlig hilsen, Pia

<p><strong>Venlige hilsner<br /> Pia</strong></p>
Nu har jeg set på nr. 5043 hos harald-nyborg.dk, det er noget med halogen, uh ikke let at vurdere fornuften i at installere sådan en fast i væggen..., synes jeg.

Også mht. om den er til halogen-sparepærer - ... om de pærer er til at få i alm. handel allevegne eller...
Venlige hilsner, Pia

<p><strong>Venlige hilsner<br /> Pia</strong></p>

Hej Pia.

Den skulle meget gerne passe lige nøjagtigt ind i den gamle vægdåse, det er et system der har været standartiseret de sidste 30-40 år.

Og så tror jeg du har misforstået teksten lidt i oplysningen af hvad den kan, den er til almindelige gløde lamper, vil sige til almindelige 220 V. pærer (sparepærer er uegnede til det formål. og så kan den bruges til enkelte transformere der trækker 12 V halogen pærer.
I dag kan man faktisk få halogen pærer der ligner en gammeldags 220 V. pærer, jeg vil dog ikke anbefale dig at bruge den i den lampe, da de bliver temlig varme i forhold til en alm. glødepærer.
Og så vil jeg nok anbefale dig at have en almindelig pære i den viste stue lampe, det fortjener den. Det er ret begrænset hvad sådan en bruger i forhold til timer den er tændt, har du spare pære i alle andre steder behøver du ikke skamme dig over en enkelt glødepærer. Den giver også et mere blødt lys i forhold til en spare pærer.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis