Ventilation: Genvex eller Nilan?

Vi er i gang med den helt store omgang på vort hus, og vi vil gerne have et ventilationsanlæg. Vi har snakket med en, som sælger Genvex. Han talte selvfølgelig varmt for Genvex, men han sagde dog, at Nilan var det bedste, men at deres element var lavet af plast, og at dette var ingen fordel. Genvex´ element er lavet af alu. Det forvirrede mig lidt... Har nogen af erfaringer med disse anlæg? Også med priser?

Hilsen Henriette


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvis du vil slå to fluer på en gang, så skal du vælge et luft til luft varmepumpeanlæg, det renser også luften, men den genererer strømforbruget 5,33 gange, hvor et ventilationsanlæg er 1 gang :)

 


PE

Jeg har selv Nilan og er godt tilfreds, har monteret to andre Nilan, de er også tilfredse. Begge anlæg har effektive varmevekslere og energibesparende EC motorer. Så det er nok lidt som biler, mange meninger, men alle gode bilmærker fungerer godt. Dog bør du holde dig fra de få anlæg der har roterende varmevekslere, ligesom enkelte netbutikker sælger anlæg med varmevekslere det ikke lever op til tidens energikrav (kun ca. 60 % virkningsgrad).
Som PEV skriver, omend lidt overdrevet, fås anlæg med varmepumpe, men de er dyre, dyrere i drift, man kan tilgengæld levere varmt brugsvand billigere end andre energikilder. Hvis han da mener ventilationsanlæg. Der findes et hav af luft/luftvarmepumper, men det er en varme/kulde kilde, der IKKE ventilerer. Så skal du have bedre indeklima er der ingen vej uden om Nilan eller tilsvarende.
Skriv gerne igen for råd og vejledning
Hvis dit ønske alene er ventilation, så køb Nilan eller Genvex med modstrømsvarmeveksler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Karsten.

Det er ikke korrekt det du siger om at luft til luft varmepumpen ikke kan rense luften, og de er bestemt ikke dyre i drift, hvor får du den tanke fra? kwh-prisen ligger på omkring 0,37 kr/kwh.


 


PE

Hehe efter at have genlæst mit indlæg kan jeg at vi taler lidt forbi hinanden. Du har ret i at en luft/luft varmepumpe er billig varme, og at der er filtre i der renser luften. MEN der er ikke tale om et ventilationsanlæg der skifter luften ud, og dermed sikrer et godt indeklima uden fugtig luft.
Et ventilationsanlæg med såkaldt aktiv varmegenindvinding (varmepumpe) er dyrere i strøm og dyrere at købe og installere, da varmepumpen også skal køre for at overføre varme fra udblæsningsluften til friskluften. Er der alene tale om et ventilationsbehov er det unødvendigt, da en modstrømsvarmeveksler kan klare opgaven. Disse anlæg kan dog også levere varmt brugsvand, og så er regnestykket et andet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En luft til luft varmepumpe kan muligvis godt rense luften, men mig bekendt blæser den ikke frisk luft ind og suger den gamle luft ud. Det gør et ventilationsanlæg.

Venlig hilsen
Kris
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Glemte helt det med prisen, kan I gøre det selv, så er 30-35.000 realistisk, tidsforbrug 30-50 timer besværligt arbejde på loftet. Årlig driftsudgift 4-500 kWh til strøm. I sparer mindst et tilsvarende beløb i varme, da i ikke længere skal lufte ud med kold udeluft.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Karsten

Husk lige at fortælle, hvis forbruget ligger på 4-500 kwh, så skal anlægget være indstillet 100% ellers bliver det alt for dyrt i drift.

Prisen lyder mig helt hen i vejret for et ventilationsanlæg. Dimentionerer man ventilationsspalter jævnt fordelt i huset og monterer luft til luft-varmepumper, så får man et anlæg som er fuldt lige så godt som et ventilationsanlæg, men driftprisen ligge betydelig under hvad et ventilationsanlæg bruger.

 


PE

Ja hver sin smag. Vi taler stadig ikke samme sprog. Du snakker om varmepumper, der ganske rigtig kan være en billig varmekilde til rumopvarmning afhængig af husets energiforsyning. Selvom varme fra en varmepumpe kan være billig, sikrer den sammen med ventilationsspalter PÅ INGEN MÅDE er kontinuert luftskifte.
Tråden blev indledt med spørgsmål om ventilationsanlæg, som jeg har forsøgt at svare på. Et ventilationsanlæg med modstrømsvarmeveklser er veldokumenteret den bedste måde at sikre et godt fugtfrit indeklima. Det er ikke raketvidenskab at få indreguleret et ventilationsanlæg til mange års problemfri drift, men kræver en fagmand en times tid. Det er næppe heller tilfældigt at det er ventilationsanlægget man vælger når man bygger nye lavenergihuse. Varmeforsyningen kan være rigtig god og billig med varmepumper, men har intet med ventilation at gøre. Bygningsreglementet stiller krav til ventilation (naturlige eller tvungen), men i energimærket bliver man straffet for at fravælge ventilation med varmegenindvinding til fordel for ventilationsspalter. Dette uanset en billig varmepumpe som energikilde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Karsten,
man kan få varmepumper til indsættelse i ventilationsanlæg, således at udkastningsluften fra f.eks.en Genvex varmeveksler køres igenemen varmepumpe, der yderligere suger varme ud af afkastningsluften og den delvist opvarmede indsugnungsluft fra Genvex'en sendes igennem den varme side af varmepumpen, så luften varmes yderligere op.
Genvex laver faktisk den slags Luft/luft varmepumper.
Jeg har boet i et hus med sådan et anlæg. Det betød i praksis at man havde i hvert fald 3 måneders kortere fyringssæson ligesom forbruget i fyringssæsonen var lavere. Al "spildvarmen" fra kompressoren blev sendt ind i huset med indblæsningsluften, så det gik ikke til spilde.

VH

Dykker

Det ved jeg, men hvis du har billig varme i forvejen er den dyr at købe i forhold til en med modstrømsveksler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også