Byggetilladelse til udestue?

Hej alle.

Jamen, et eller andet sted er jeg rimelig sikker på, at der SKAL en byggetilladelse til, når der opstilles en uopvarmet udestue op mod et hus. Men jeg er lidt usikker!

Det er en lidt kilden sag, som ikke drejer sig om mig selv.

På et hus i kvarteret hvor jeg bor, har en familie startet med at lave en overdækket terrasse. Efter et par år er den overdækkede terrasse blevet forsynet med et glasparti i gavlen og et stykke foran. Der manglede således en port dengang. MEN, på det seneste er der også opsat en port, så udestuen nu fremtræder lukket.

Familien som har lavet denne tretrinsraket af en udestue, mener ikke, der skal søges om byggetilladelse. Men det er vi nogle andre, der ikke er ret meget meget i tvivl om.

Er der nogen af jer, der med sikkerhed kan oplyse, om der skal søges om byggetilladelse i ovennævnte sag? Og har det noget med et vist antal m² at gøre?

Svend Erik

Bygningssnedker

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mærsk - det gælder udhuse, carporte og lignende.

Her tales om en udestue. Hvis udestuen er i direkte forbindelse med hovedhuset og der er udgang til udestue inde fra huset, så lyder det umiddelbart som en det man kan kalde en tilbygning. Der skelnes også mellem opvarmet og uopvarmet, men uanset skal der søges tilladelse inden påbegyndelse af byggeriet. Det skal overholde BR08 både hvad angår flugtveje, isolering osv. Det komme an på om det er opvarmet eller ej.

Hvis udestuen er opvarmet (fast installation) så tæller den med i bebyggelsesprocenten. Uanset om den opvarmet eller ej skal den ligge 2,5 M fra skel og overholde krav til byggehøjde osv.Noget kunne tyde på at din "nabo" er ved at søge tilgivelse frem for tilladelse.
Nu har jeg sådan forsøgt at finde ind til, hvad der står i loven ...

I "Bygningsreglementet 2008" er det efter min tolkning sådan, at en overdækket terrasse "kun" skal anmeldes. Men der skal medsendes et udfyldt skema, målsatte tegninger  og beskrivelse af materialevalg - som man  nu gør ved en byggetilladelse.

Her er en henvisning til den del af "Byggereglementet 2008", som jeg har tolket efter:
http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_01_id2008/0/54/0

Jeg mangler ordet "udestue" i byggereglementet. Der står kun "overdækket terrasse".

Men tak for jeres interesse. Når der kommer flere facts på bordet, skal jeg nok oplyse det.

Svend Erik

Bygningssnedker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis