Lærkestammer

Hej

Nu nærmer sæsonen sig og kom til at fælde det ene af de træer der skulle holde min hængekøje. Så skal jo have gjort noget for der går jo 20 år inden jeg får et træ der kan holde til en hængekøje. Så jeg har besluttet at jeg nok vil grave nogle stolper ned den kan hænge imellem.

Men jeg ved ikke lige helt hvor henne jeg kan købe et par lærke stammer og grave ned er der nogen der ved hvor man kan købe dem henne???

Gerne i nærheden i nordjylland.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, hvad med at bruge robini stolper,de holder i rigtigt mange år i forhold til almindeligt dansk lærk, satte for 3 år siden lærke stolper 8-10 cm i diameter til hegn i hækken, de er temmelige rådne nu.
her er et link  OG JEG HAR IKKE NOGET MED DEM AT GØRE UDOVER AT HANDLE DER http://www.robinie.dk/index.php

Hilsen Steen
Ja det har jeg også tænkt men syntes nu engang lærk er pænest og kender en der sat rigtig mange af dem hos ham til dyre hegen og de står der endnu 16 år efter. Så jeg kan godt nøjes med lærk. Men forslag mødes stadig med kyshånd.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Er det virkelig rigtig, at ingen af de savværker der dukker op, hvis man googler "savværk nordjylland" ville sælge dig en lærkestamme/stolpe ?

Det har jeg såmænd ikke lige tænkt på at man kunne købe dem der. For mig er et savværk ikke lige et sted man handler. Men det kunne da være jeg lige skulle prøve det en dag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har med held anvendt "ølposediplomati" i forbindelse med en privat savværkshandel, og det var endda på Sjælland. Så det skulle da undre mig meget om ikke det samme kunne lade sig gøre ved "røverne i Rold"
Annonce
Der er desværre ikke så mange af de små savværker tilbage i nordjylland. Det er blevet til kæmper i dag men har nu bestilt dem allerede idag og prisen den var egentlig fair nok.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

du må nok hellere behandle lærken med noget inden du kommer dem i jorden - lærk egner sig ikke til jordkontakt...

se evt. http://vot.teknologisk.dk/14398,3
er stolperne relativt friske, så stil dem i en spand med rodenden i spanden. Hæld et halvt kilo blåsten (kobbersulfat) opløst i et par liter vand i spanden. Lad det stå natten over, så har pælene suget blåstensopløsningen til sig. De lærkestolper jeg hjalp min bedstefar at lave hegn med fik den behandling, og det hegn stod da over 15 år som jeg husker.
Ja og det dyrehegn vi satte for 15 år siden i lærk står der også stadig og der blev der ikke gjort noget såvidt jeg ved. Folk har så travlt med lærk ikke kan holde længere men det har det altså kunne engang så mon ikke det stadig kan. Lærk er et af de eneste træer du kan fælde save til og så grave det ned uden det er rådnet op 2 år efter. Kan huske dengang vi lavede hegnet der var der stadig småbitte grene på nogen af stammerne.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ALtså ingen savværker tilbage i nordjylland??? Hjallerup savværk, Ørum savværk, Dannerhøjsavværk og så ligger der et ude i storskoven som jeg ikke lige kan huske navnet på. Men der kan man få en del for en pose øl :o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis