Hjælp til rustarbejde!!

Hej

Jeg har en gammel veteranbil, hvor jeg skal have lavet de hel del rustarbejde i, men mit store problem er at jeg ikke selv kan lave det.
Har også fundet 2 der meget gerne vil lave det for mig (for en hel del penge, hehe) Men problemet er at de 2 personer, har 2 helt forskellige meninger om hvordan man laver rustarbejde i en gammel bil og jeg ved overhovedet ikke noget om det, men vil gerne havde det lavet på den mest rigtige og holdbare måde.. Så håber i kan hjælpe!!

Person 1 siger at han vil punktsvejse det hele, derefter fylde tin i samlingerne og derefter spartle bilen, så den er klar til maler.

Person 2 siger at han vil fuldsvejse alt på bilen, men ikke bruge tin, da det ikke arbejder så godt sammen, da det er 2 forskellige materialer (blik og tin). Herefter vil han spartle bilen og give den epoxy..

Hvad er det mest rigtigt og hvad holder bedst?
Punktsvejse eller fuldsvejse?
Bruge tin eller ej?
osv osv.

Det skal lige siges at de begge 2 er gode til at svejse, men jeg ved ikke hvem jeg skal vælge..

HJÆLP HJÆLP!!

På forhånd tak..
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det handler om en Fiat 500 kan du få alt i karrosseridele til meget små penge, og de skal punktsvejses sammen og på.
Meld dig evt. ind i Fiat 500 klubben: http://www.ditlev.net/fiat500klub/
Det er flinke og hjælpsomme folk, hvor du kan få megen detailviden.

Med venlig hilsen
ktm

Hej

Jeg tror du vil få vidt forskellige svar på dit spørgsmål, da der er mange måder at lave det på.. Du kan lige få min mening med på vejen :o)

Som ktm påpeger, så hvis det er hele karosseridele, så skal det helst samles som det er originalt, dvs. punktsvejsninger i de originale samlinger.

Det lyder dog mere som om at der skal laves skaringer af delene og dermed laves "nye samlinger".
Den nemme (og hurtige) måde er at punktsvejse delene på og herefter ligge tin i. Det med at tin og jern ikke kan sammen passer ikke. Der skal altid smøres flusmiddel på jernet, som så brændes af, så tinnet kan hæfte på jernet. en samling med tin er 10 gange bedre end en samling med spartelmasse alene, da spartelmassen suger fugt, hvis den får muligheden. (og det gør den med tiden (min holdning))
Derfor er det meget vigtigt at få rustbeskyttet bagsiden/samlingen efterfølgende. Desværre er der ikke særlig mange der bruger tin mere, da det indeholder bly og ikke er det mest sunde at arbejde med.
Fordelen med denne metode er at man har minimalt med svejsning og dermed ikke ændrer strukturen i metallet.

Når man fuldsvejser tilfører man jernet mere varme og dermed risikerer at pladen slår sig og dermed har man en del opretning efterfølgende. Ligeledes ændrer man strukturen i metallet, så det ikke har den samme styrke som oprindeligt. Fordelen er at man ikke har en samling hvor der kan samles fugt og man dermed er tilnærmet det originale.

Jeg kan ikke svare på hvilken løsning du skal vælge, men jeg ville punktsvejse tingene sammen, ligge tin i samlingerne og sørge for en rigtig god rustbeskyttelse efterfølgende... Så skal du ikke røre dette de næste 10-20 år andet end vedligeholde rustbeskyttelsen...

Der er sikkert nogle der er uenige med mig, men som sagt, så er der mange meninger om dette.

Held og lykke med projektet.
Mvh. Martin
Hej.
Jeg synes , at man skal samle bilen på den måde man har skilt den ad. Dvs. er der noget steder den er punktsvejset så ville jeg gør dette igen. Er det midt på en skærm, bund med m.v ville jeg fuldsvejse det, men jeg er også kleinsmed. Det skal siges, at jeg kun har været med til at bygge en enkelt veteranbil!
M.V.H
alte

<p>&#160;</p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også