Overophedet påhængsmotor

Jeg har en 4 HK påhængsmotor, som jeg anvendet til min H-båd. Motoren
bliver
> tilsyneladende ikke kølet. Den bliver utrolig varm efter blot 3-4
minutters
> gang og går derefter ud. Der kommer ikke kølevand ud af motoren længere.
> Er der nogen der har et bud på problemet , og er det noget man selv kan
lave
> ?
>
> Mvh J. Hansen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske motorens vandpumpe (Impeller) er defekt.
smile
Det kan meget nemt være impelleren i pumpen der er gået.
Oftest kan man relativt nemt adskille pumpen, og skifte impelleren.

Det kan også være korrosion i kølesystemet men det er nok mindre sandsynligt.

Held og lykke med projektet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er sikkeret endten din vandpumpe der er gået,,,, så for guds skyld ikke flere opstart da det kan slå din motor helt i stykker,,,,Er du MEGET heldig er det din termostat der har sat sig..... det kan du tjekke ved at tag den ud , og sætte en varme blæser tæt på den,,,, hvis den efter et 1minut ikke begynder at bevæge sig er det den den er gal med, hvis den begynder at bevæge sig er det vand pumpen i benet den er gal med,,,, TYPISK er det den der går.... Men de er billige ca 50-100kr for en ny. og der er relativt nemt at skifte.....

Mvh

sini
Hej J,

- jeg havde en gang en 4 HK Mercury.

Jeg tror at det var pumpen, men den var udstyret med en lille plastslange (diameter 1-2mm) hvor der kom kølevand ud når motoren kørte - sådan en fin lille stråle.

Kom der intet vand ud - virkede køllingen ikke (eller slangen var tlstoppet)

Hvis du kan huske om der er en sådanne på din motor og om der plejede at komme vand ud og der til sidst ikke gør det, kan dette nemt give dig et prej om hvad der er galt.

>>Hilsen Lars cool
Skift impelleren i vandpumpen.
Blokken må IKKE blive varmer end du kan røre ved den, og den har MEGET skidt af at blive startet uden køling på, selv i meget kort tid.
Skaf en ny impeller, den er billig o få den skiftet, det er nemt og hurtig klaret!

Mvh
Annonce
ved godt at det er et lidt gammelt inlæg men hvis andre har det samme problem vil jeg lige fortælle dette:
I sommers havde hverken min 5 hk mariner eller nabo'ens 4 hk mariner en vandstråle.. Jeg var indstillet på at skulle skifte imprellaen.. men nabo'en førte en stiv ledning op i det lille hul hvor vandet skulle komme ud.. og noget snegl knasede og vupti så var der vand..
jeg prøvede det samme.. og langsomt kom der vand... og efter at rense hullet flere gange med den stive ledning, kom der også en fin vandstråle og den skiftede mellem varm og kold så alt virkede som det skulle..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Er det en ældre motor?
I mine øjne kan der være 2 årsager!
1. Dine impellar (propel der trækker kølevandet rundt) er defekt, og skal udskiftes. En ny kan enten findes (måske biltema) men helt sikkert hos floor i Randers (de sender også ud).
2. Det kan også være at den vej, vandet skal rundt i systemet, er stoppet et eller andet sted. Tjek indsugningen først, oftest her det stopper til. Ellers må du skille benet ad. En god måde at tjekke på om der er hul igennem, er at puste ind i den ene ende, og mærke om der kommer luft ud i den anden ende.

Jeg havde engang en gl. motor, hvor den ikke kunne skubbe kølevandet igennem hele systemet, så den satte sig trods ny impellar. sad
Jeg borede et hul ind i kølesystemet, lige før det render tilbage i benet. Så kan man altid se/mærke om den køler.

Men held og lykke med det smile
Hej.
Du skriver din motor har siddet på en H-båd, derfor er det ikke sandsynligt at din impellor har suget sand, og derfor ikke er ødelagt, men det kan da være .
Det mest sandsynlige er forstoppelse i motoren, og det mest sandsynlige sted er desværre i de mange små kanaler i topstykket. For at lokalisere fejlen, afmonter benet, og blæs i røret op til motoren, er der masser af hul igennem, er det pumpen, der ikke dur. Ikke alle motorer har en kontrolstråle, og det er jo også irrelevant i dette tilfælde, da du jo allerede ved at den ikke køler, og det heller ikke vil kunne vise hvor det er galt. Er motoren stoppet er det så lidt af et detektivarbejde at finde proppen. Prøv dette først, og så vend tilbage med resultatet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej GOM,

Ved godt at dit råd er et par år gammelt... men jeg brugte det i dag... og Marineren "stråler" igen ... tak for et godt råd. Så slap jeg for at splitte hele motoren ad. Dejligt

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis