Gipsplader direkte på kældervæg

Hejsa

Vi er i gang med at renovere kælderen. I det ene rum er der mange buler på væggene, fordi tidligere ejer åbenbart ikke har kunnet finde ud af at pudse det pænt. Det sidder rigtig godt fast, så det tager en evighed at banke af

Kæresten har læst om et "klisterprodukt" som man bruger til at "lime" gipsplader direkte på væggene med. Det lyder jo meget smart, men er det nu også det? Kan der ikke sætte sig fugt bag gipspladerne? De vil jo være helt oppe imod væggen de steder, hvor væggen buler ud, og der vil være mellemrum mellem gipsplader og væg de steder, hvor væggene buler ind.

Hvad siger I?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne aldrig finde på det. Er i mine øjne en skrammelløsning. Jeg vil altid forskalle først. Evt. Isolere bag gipsen... Samtidig vil i kunne lave en ordentlig dampspærre, så løsningen kan overholde de påkrævede Blower-door-tests (selvom det formodentlig ikke er et krav i en kælder)
Naturligvis KAN man lime plader direkte på væggen, enten med montage lim eller eks. en all fix.
Men som bamse også er inde på så er det ikke smart. Det koster dig ikke en formue at købe et par brædder og en spand skruer når du alligevel er igang, løsningen bliver også noget pænere. Jeg har også selv lavet en "hjemmelavet" varmvægs løsning da jeg satte gips op denne gang.
Er kælderen/væggene fugtige så bør du dog overveje at fjerne dette problem inden du går igang med at lægge gips, da dette kan medføre problemer som du også selv er inde på.
Enig med Twist... Og får kun flere problemer hvis i lukker fugt inde... Det er måske pænt lige nu, men vent +1 år, så går det hurtigt over.
Jeg tillader mig lige at blande mig med et tillægsspørgsmål, da jeg har samme problem med knap så pæne kældervægge. væggene er pudsede, det "bobler" dog ud visse steder og falder let af. Ellers virker kælderen tør. Hvordan kan man bedst og nemmest sikre sig, at kælderen er tør nok? Vil ikke til at grave dræn ned udenfor.

På forhånd tak
Spændende tråd!
Tillad mig at tilføje nogle spørsmål/betragtninger.
Min søn har i sin ret nye kælder, < 20 år, tilsvarende problem som nævnt her i indgangsbønnen, dog som følge af fugt med salpeterudtræk m.m.
Jeg har spekuleret på om man på den indvendige kældervæg kunne montere disse gummiplader med afstandsknobber, man bruger udvendigt på kældervægge, efter at have banket alt det løstsiddende puds af.
Derefter forskalle med smalle stållægter, isolere 45 mm, og så montere f.eks. fibergips, som vel er knapt så fugtsugende. Ved gulvet og mod loftet ville jeg så lade 20 mm stå åben, så der kunne ske lidt ventilation og så undgå tendenser til skimmelansamlinger. Der driver ikke åben vand. Der kan ikke isoleres mere pga plads, og måske er det helt overflødig pga den påtænkte ventilation.
Er det en gangbar løsning??

Det er ikke en option lige foreløbigt, at omfangsdræne, men kun en omlægning af flisebelægning ovenpå, der har fuldstændig tåbelige fald.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Den eneste rigtige løsning på fugt i en kældervæg er ved og grave op udenfor lægge et omfangs dræn ved bunden af soklen og pudse væggen op på ny og give den en omgang sokkel tjære, og når man alligevel har gravet op isolere man væggen med en isolerene Drænplade. Det er den eneste rigtige måde og gøre det på, den er dyr men det virker og man slipper for og skal spilde plads inde i kælderen på isolering.

Ved ujævnheder på væggen inde i kælderen må man i gang med en elhammer eller man kan bruge en beton kop skive til vinkelsliber, det sidste vil jeg dog fraråde da det støver vildt meget, til sidst er der kun og pudse væggen op på ny så den bliver pæn jævn, hvis den skal males bør man bruge en maling der er diffusionsåben.

MVH

Danni Nielsen
Har man pladsen KAN man altså også lave en indvendig løsning. Det koster dig bare lige omkring 20-30 cm. Det jeg gjorde da jeg på et tidspunkt have en kælder direkte på jord bygget i 18-et eller andet uden nogen form for dræn, så startede jeg med at lave en fugtmembran rundt om i kælderen (vægge + jord). Det gjorde jeg ved først at smøre vandglas på væggene (det er jeg klar over at man ikke gør længere,men det gjorde man altså dengang) herefter at montere nogle lægter på vindpap (både på gulv og vægge), herefter en PE folie og siden isolering + gulv + gips + lofter vinduer etc.. For at sikre en fornuftig afvikling af indtrægende vand/fugt på bagsiden af folien, satte jeg så lige lidt ventilation op der sugede frisk luft ind i mellemrummet (og ud i den anden ende af rummet) en gang i døgnet. Essentielt set byggede jeg værelset i en nogenlunde tæt "vindtunnel". Dermed burde konstruktionen holde en hel del tid (den holdt i hvertfald 20 år og jeg har ikke hørt yderligere omkring den efterfølgende). Ulempen er naturligvis at konstruktionen ikke kan holde til en oversvømmelse, men det er der jo så mange konstruktioner der ikke kan.
Skrevet af Twist den 22-02-2009 13:28
Har man pladsen KAN man altså også lave en indvendig løsning. Det koster dig bare lige omkring 20-30 cm. Det jeg gjorde da jeg på et tidspunkt have en kælder direkte på jord bygget i 18-et eller andet uden nogen form for dræn, så startede jeg med at lave en fugtmembran rundt om i kælderen (vægge + jord). Det gjorde jeg ved først at smøre vandglas på væggene (det er jeg klar over at man ikke gør længere,men det gjorde man altså dengang) herefter at montere nogle lægter på vindpap (både på gulv og vægge), herefter en PE folie og siden isolering + gulv + gips + lofter vinduer etc.. For at sikre en fornuftig afvikling af indtrægende vand/fugt på bagsiden af folien, satte jeg så lige lidt ventilation op der sugede frisk luft ind i mellemrummet (og ud i den anden ende af rummet) en gang i døgnet. Essentielt set byggede jeg værelset i en nogenlunde tæt "vindtunnel". Dermed burde konstruktionen holde en hel del tid (den holdt i hvertfald 20 år og jeg har ikke hørt yderligere omkring den efterfølgende). Ulempen er naturligvis at konstruktionen ikke kan holde til en oversvømmelse, men det er der jo så mange konstruktioner der ikke kan.


det kan dog også lade sig gøre som du skriver, men hvis der er fugt i væggen kommer du jo ikke af med den og der er mulighed for skimmelsvamp og at fugten vil stige op i konstruktionerne ovenover.

Vandglas på en indervæg er ikke det smarteste, det kan godt være vandet/fugten ikke kommer ind i det rum hvor det er brugt, med det vil stadig sidde i sokkelen og og svække den og stige op i konstruktioner ovenover.

Det som jeg skrev, er den eneste RIGTIGE måde og komme af med fugt i en kælder væg på.
Mange tak for jeres svar :)

Det ser ikke ud til, at der er fugt i kælderen. Jeg tænkte bare, at der måske kunne opstå fugt, hvis luft bliver lukket inde bag en gipsplade. Jeg er helt klar over at forskalling, isolering og dampspærre er den bedste løsning, men der er desværre ikke plads til det. Vi må igang med at banke det gamle maling og puds af.

danni-nielsen.

Alt det tjære er overflødigt hvis man tænker sig lidt om, så kan man sagtens lave en væg der ikke får vandpåvirkning. Dette med plata plader isolering og inddækning i toppen af platonpladen. Vand kommer ovenfra og er omfattet af tyngdeloven :)
Det at lukke væggen til er ikke optimalt. Se evt online videoer på platons hjemmeside om udførelse, var vist i norge jeg fandt den i sin tid.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også